II i III etap wdrożenia PPK | Izba Zarządzających Funduszami i Aktywami

II i III etap wdrożenia PPK

11.05.2021

Pracodawcy oczekiwali od instytucji finansowych wsparcia merytorycznego, dodatkowych benefitów i szkoleń dla pracowników.

Pracodawcy oczekiwali od instytucji finansowych wsparcia merytorycznego, dodatkowych benefitów i szkoleń dla pracowników, a wybierając operatora PPK kierowali się osiąganymi wynikami inwestycyjnymi, kosztami prowadzenia programu oraz utrwalonymi relacjami biznesowymi. Dla ich zaangażowania w promowanie programu największe znaczenie miał wysoki poziom kultury organizacyjnej – wynika z badania IZFiA i IGTE.

Izba Zarządzających Funduszami i Aktywami oraz Izba Gospodarcza Towarzystw Emerytalnych, które zrzeszają TFI i PTE, instytucje finansowe zarządzające środkami w ramach PPK, przeprowadziły badanie wśród swoich członków, by zebrać doświadczenia po kolejnych etapach wdrożenia programu, wyciągnąć z nich wnioski i na tej bazie przygotować rekomendacje rozwoju systemu.

Instytucje finansowe zgodnie stwierdziły, że pracodawcy objęci II i III etapem wdrożenia nie mieli pozytywnego stosunku do PPK. Zdaniem 71,4% badanych byli oni gorzej nastawieni od pracodawców objętych pierwszym etapem, a 28,6% ankietowanych uznało, że byli oni nastawieni „raczej gorzej”. Badani nie mieli wątpliwości co do oceny tego stanu rzeczy, nikt z nich nie wskazał, że zatrudniający objęci II i III etapem wdrożenia byli nastawieni lepiej. Z pewnością stosunek pracodawców do programu jest jedną z kluczowych zmiennych determinujących jego rozwój.

Pracodawcy oczekiwali od instytucji finansowych przede wszystkim wsparcia merytorycznego dla kadry zarządzającej i HR (85,7%), a także dodatkowych benefitów, narzędzi komunikacji kierowanej do pracowników oraz szkoleń dla pracowników (wszystkie trzy odpowiedzi po 50% wskazań). Pracodawcy rzadziej oczekiwali najtańszej oferty (35,7%), czy wsparcia przy zintegrowaniu systemów kadrowo-płacowych z oprogramowaniem obsługującym PPK (28,6%).

Podobnie jak w ubiegłym roku, najczęstszą potrzebą pracodawców było wsparcie merytoryczne dla kadry zarządzającej i HR, natomiast co ciekawe, pracodawcy objęci Ii III etapem wdrożenia blisko dwukrotnie rzadziej oczekiwali od instytucji finansowych wsparcia przy zintegrowaniu systemów kadrowo-płacowych z oprogramowaniem obsługującym PPK. W pozostałych obszarach zmiany nie były znaczące.

Wyniki badania pokazują, jaki był stosunek zatrudniających do wdrożenia i jak szeroki był zakres oczekiwań wobec instytucji finansowych. Doświadczenia początkowego etapu wdrożenia pozwoliły nam zidentyfikować najważniejsze potrzeby pracodawców i przygotować się, by jak najskuteczniej wspierać ich we wdrożeniu. Mamy poczucie, że naszych zadań wywiązaliśmy się bardzo dobrze. Oczywiście poziom uczestnictwa w tej ostatniej fazie jest mało satysfakcjonujący. Ufam jednak, że z inicjatywy instytucji finansowych, a przede wszystkim państwa, doprowadzą do pełnego zaufania ze strony inwestorów, a tym samym wzrostu partycypacji w PPKkomentuje Małgorzata Rusewicz, prezes zarządu IZFiA i prezes IGTE.

Wśród najważniejszych kryteriów wyboru instytucji finansowej przez pracodawców wymienione zostały osiągane wyniki inwestycyjne (28,6%), koszty prowadzenia programu (21,4%) oraz utrwalone relacje biznesowe (wliczając podmioty z grupy kapitałowej, 21,4%). Znaczenie miały także doświadczenie na rynku finansowym/kapitałowym oraz zakres wsparcia we wdrożeniu (obie odpowiedzi po 14,3%).

Wyniki te oznaczają, że w stosunku do pierwszego etapu wdrożenia zmieniły się kryteria wyboru instytucji finansowych. Wówczas co czwarta badana instytucja nie była w stanie wskazać takiego kryterium (26,7%), natomiast najpopularniejszymi odpowiedziami były zakres wsparcia we wdrożeniu (26,7%) oraz renoma/marka instytucji finansowej (20%).

Zdaniem ankietowanych dla zaangażowania pracodawców w promowanie PPK wśród swoich pracowników największe znaczenie miały wysoki poziom kultury organizacyjnej pracodawcy (78,6%), polityka kadrowa nastawiona na kształtowanie relacji z pracownikami poprzez program oszczędnościowy (71,4%) oraz zakres i jakość oferowanego wsparcia przez instytucje finansowe (57,1%) – te trzy czynniki zostały wskazane jako najważniejsze również w badaniu dotyczącym pierwszego etapu wdrożenia planów. W tegorocznej edycji dość często wskazywane były także wysoki poziom rentowności pracodawcy (35,7%) oraz świadomość makro- i mikroekonomicznej roli PPK (28,6%). Mniejsze znaczenie miało zaangażowanie CSR-owe pracodawcy (14,3%).

Zaangażowanie pracodawców w PPK jest jednym z elementów, które decydują o poziomie uczestnictwa. Jak się okazuje, ważną rolę do odegrania w tym zakresie miały instytucje finansowe. Ich zaangażowanie i przekroczenie zakresu obowiązków ustawowych we wdrożeniu tworzyły warunki do zwiększenia liczby uczestników programu. Będziemy głębiej badać to zagadnienie, by w ramach dzielenia się dobrymi praktykami, jeszcze bardziej wspierać rozwój programudodaje Małgorzata Rusewicz.

Badanie „Wdrożenie PPK w II i III etapie” zostało przeprowadzone przez IZFiA oraz IGTE metodą CAWI w dniach od 22 lutego do 22 marca 2021 roku na próbie 14 instytucji finansowych, TFI i PTE, członkach ww. izb.

Pełny raport z badania będzie opublikowany w drugiej połowie maja b.r. w serwisie internetowym IZFiA pod adresem: https://www.izfa.pl/raporty oraz w serwisie IGTE pod adresem: http://igte.pl/ekspertyza/, o czym Państwa powiadomimy.

Pozostałe aktualności

Zapisz w kalendarzu XIX Forum Funduszy
20.03.2025

XIX Forum Funduszy

XIX Forum Funduszy. Od oszczędności do Inwestycji. Motto XIX Forum Funduszy ma na celu inspirowanie Polaków do aktywniejszego…więcej informacji o XIX Forum Funduszy
szkolenie podatki
09.02.2025

Szkolenie online: "Podatki w 2025 - nie daj się zaskoczyć planowanymi zmianami…

Zapraszamy do rejestracji na szkolenie podatkowe głównie pracowników działów księgowych i podatkowych osób prawnych, w tym dużych…więcej informacji o Szkolenie online: "Podatki w 2025 - nie daj się zaskoczyć planowanymi zmianami…
mci capital tfi
30.01.2025

MCI Capital TFI dołącza do grona członków IZFiA

Warszawa, 30 stycznia 2025 r. INFORMACJA PRASOWA MCI Capital TFI dołącza do grona członków IZFiA Od 30 stycznia 2025 roku MCI…więcej informacji o MCI Capital TFI dołącza do grona członków IZFiA
Szkolenie AI
20.01.2025

Szkolenie "AI Act - kluczowe działania i decyzje do podjęcia w 2025 r.", 4…

Zapraszamy na szkolenie p.t. "AI Act - kluczowe działania i decyzje do podjęcia w 2025 r.", które odbędzie sie 4 lutego w…więcej informacji o Szkolenie "AI Act - kluczowe działania i decyzje do podjęcia w 2025 r.", 4…
szkolenie DORA
23.12.2024

Szkolenie „Cyfrowa odporność TFI (DORA) – perspektywa przed i po 17 stycznia 2025 r.”…

Serdecznie zapraszamy na specjalistyczne szkolenie dedykowane kluczowym aspektom wdrożenia Rozporządzenia UE nr 2022/2554 (DORA…więcej informacji o Szkolenie „Cyfrowa odporność TFI (DORA) – perspektywa przed i po 17 stycznia 2025 r.”…
tytuł posąg bogini sprawiedliwości
20.11.2024

Szkolenie "Ramy prawne i regulacyjne audytu wewnętrznego w TFI, realizacja obowi…

Zapraszamy do udziału w specjalistycznym szkoleniu: „Ramy prawne i regulacyjne audytu wewnętrznego w TFI, realizacja obowiązków…więcej informacji o Szkolenie "Ramy prawne i regulacyjne audytu wewnętrznego w TFI, realizacja obowi…