Izba Zarządzających Funduszami i Aktywami jest Izbą Gospodarczą zrzeszającą towarzystwa funduszy inwestycyjnych i domy maklerskie prowadzące działalność wyłącznie w zakresie doradztwa inwestycyjnego albo zarządzania portfelami w skład, których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych - zwana dalej Izbą.
Izba może również używać skrótu „IZFiA”.
Izba posiada osobowość prawną i działa na podstawie Ustawy o izbach gospodarczych z dnia 30 maja 1989 r. (Dz. U. nr 35, poz. 195 z późn. zm.), art. 70 Ustawy o funduszach inwestycyjnych z dnia 27 maja 2004 r. (Dz. U. nr 146 poz. 1546 ze zm.) oraz postanowień niniejszego statutu.
Siedzibą Izby jest Warszawa, a terenem działalności obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
Izba może być członkiem międzynarodowych organizacji o zakresie działania podobnym do przedmiotu działalności Izby.
Zobacz statut
Zobacz statut
1. Izba zrzesza swoich Członków na zasadzie dobrowolności.
2. Członkami Izby mogą być wyłącznie: Towarzystwa funduszy inwestycyjnych oraz domy maklerskie prowadzące działalność wyłącznie w zakresie doradztwa inwestycyjnego albo zarządzania portfelami w skład, których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych.
2a. Członkowie Izby kierują się nadrzędnym interesem obecnych i potencjalnych uczestników funduszy inwestycyjnych i zobowiązują się do poszanowania zasad wolnej konkurencji, w tym dbałości o równe szanse prowadzenia działalności dla wszystkich towarzystw funduszy inwestycyjnych, w szczególności w obszarze tworzonych regulacji i oferowanych produktów.
3. W pracach Izby, z głosem doradczym, mogą brać udział także podmioty wspierające, które świadczą usługi polegające na prowadzeniu rejestru uczestników funduszy inwestycyjnych reprezentowanych przez towarzystwa funduszy inwestycyjnych („Podmioty wspierające”).
4. W pracach Izby, z głosem doradczym, mogą brać udział w 2020 roku także powszechne towarzystwa w rozumieniu art. 8 pkt 8 ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1906 z późn. zm.) („Powszechne Towarzystwa”).
1. Członkostwo w Izbie nabywa się z chwilą podjęcia przez Walne Zgromadzenie Członków Izby uchwały o przyjęciu nowego Członka Izby.
2. Walne Zgromadzenie Członków Izby podejmuje uchwałę w przedmiocie członkostwa na najbliższym posiedzeniu po złożeniu wniosku przez zainteresowanego, nie później jednak niż terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku. Podjęcie uchwały następuje po uprzednim zasięgnięciu opinii Rady, o której mowa w § 15 ust. 7 pkt 1) Statutu.
3. Odrzucenie wniosku o członkostwo w Izbie następuje wyłącznie z ważnych przyczyn, o których powiadamia się wnioskodawcę.
1. Zawieszenie członkostwa w Izbie może nastąpić w przypadku stwierdzenia nieprzestrzegania przez Członka Izby obowiązków określonych w §10 Statutu, w szczególności jednego lub więcej standardów Izby.
2. Zawieszenie członkostwa w Izbie następują na mocy uchwały Rady Izby określającej okres zawieszenia lub warunki, których spełnienie jest niezbędne dla odwieszenia Członka. Uchwałę o zawieszeniu z uwagi na nieprzestrzeganie standardów Rada Izby podejmuje na podstawie raportu Komisji Etycznej.
3. Zawieszenie członkostwa w Izbie powoduje:
4. Zawieszenie członkostwa pozostaje bez wpływu na obowiązki Członka określone w § 10 Statutu.
1. Ustanie członkostwa w Izbie następuje w wypadku:
2. Ustanie członkostwa w Izbie następuje na mocy uchwały Walnego Zgromadzenia Członków Izby:
1. Członkowie Izby mają prawo:
1. Członkowie Izby mają obowiązek:
1. Udział Podmiotów wspierających w pracach Izby odbywa się na zasadach dobrowolności w oparciu o pisemną deklarację udziału złożoną Zarządowi Izby. O dopuszczeniu Podmiotu wspierającego do udziału w pracach Izby decyduje Rada Izby w formie uchwały nie później niż w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku. Odmowa dopuszczenia do udziału w pracach Izby następuje wyłącznie z ważnych przyczyn, o których powiadamia się wnioskodawcę.
1a. Podmioty wspierające mają obowiązek:
2. Zakończenie udziału Podmiotu wspierającego w pracach Izby następuje w wypadku:
3. Zakończenie udziału Podmiotu wspierającego w pracach Izby następuje na mocy uchwały Rady Izby podjętej z własnej inicjatywy lub na wniosek Zarządu Izby, z uwagi na brak przestrzegania przez Podmiot wspierający obowiązków określonych w ust. 1a pkt. 1-4 powyżej bądź zalegania z opłatami wspierającymi przez dwa kolejne okresy płatności.
4. Podmioty wspierające mają prawo brać udział we wszelkich pracach i inicjatywach podejmowanych przez Izbę, jak też zgłaszać wnioski i uwagi do Zarządu Izby.
5. Podmioty wspierające mają prawo otrzymywać bezpłatnie wszystkie wydawnictwa, opracowania i analizy przygotowywane przez Izbę oraz korzystać z pomocy Izby w realizacji uzasadnionych wniosków i inicjatyw, które pozostają w zakresie celów statutowych.
6. Podmioty wspierające nie posiadają prawa głosu oraz czynnego i biernego prawa wyborczego do organów Izby.
7. Zmiana Statutu Izby uchwalana przez Walne Zgromadzenie Członków Izby, w zakresie zmiany wysokości opłaty wspierającej, o której mowa w §20 ust. 9 Statutu Izby, wymaga uprzedniego uzyskania opinii Podmiotów wspierających.
1. Udział Powszechnych Towarzystw w pracach Izby odbywa się na zasadach dobrowolności w oparciu o pisemną deklarację udziału złożoną Zarządowi Izby. O dopuszczeniu Powszechnego Towarzystwa do udziału w pracach Izby decyduje Rada Izby w formie uchwały. § 7 Statutu stosuje się odpowiednio.
2. Zakończenie udziału Powszechnego Towarzystwa w pracach Izby następuje w wypadku:
3. Zakończenie udziału Powszechnego Towarzystwa w pracach Izby następuje na mocy uchwały Rady Izby podjętej z własnej inicjatywy lub na wniosek Zarządu Izby, w wypadku zalegania z opłatą wspierającą przez 30 dni.
4. Powszechne Towarzystwo ma prawo brać udział we wszelkich pracach i inicjatywach podejmowanych przez Izbę oraz korzystać z pomocy Izby w realizacji uzasadnionych wniosków i inicjatyw, które pozostają w zakresie celów statutowych.
5. Powszechne Towarzystwa nie posiadają prawa głosu oraz czynnego i biernego prawa wyborczego do organów Izby.
Zobacz statut
1. Władzami Izby są:
1a. Walne Zgromadzenie powołuje Komisję Etyczną działającą na podstawie zasad określonych zgodnie z § 19a Statutu i przyjętego przez siebie regulaminu.
2. Walne Zgromadzenie Członków Izby może powołać Sąd Izby określając równocześnie zasady ich funkcjonowania.
1. Walne Zgromadzenie Członków Izby jest najwyższą władzą Izby. Do kompetencji Walnego Zgromadzenia Członków Izby należy podejmowanie uchwał w sprawach w zakresie:
1. Zarząd Izby zwołuje Walne Zgromadzenie Członków Izby co najmniej raz na pół roku z własnej inicjatywy, na pisemny wniosek Rady Izby lub co najmniej ¼ Członków Izby, powiadamiając o jego terminie, miejscu i propozycjach porządku obrad wszystkich Członków Izby pocztą elektroniczną za potwierdzeniem odczytu, za pośrednictwem kuriera lub faksem, na 14 dni przed datą Zgromadzenia.
2. W przypadku, jeśli Zarząd Izby nie zwoła Walnego Zgromadzenia Członków Izby w terminie wskazanym w ust. 1 lub po złożeniu wniosku wskazanego w ust. 1, Rada Izby zwołuje Walne Zgromadzenie Członków Izby.
3. Walne Zgromadzenie Członków Izby zatwierdzające sprawozdanie finansowe Izby odbywa się najpóźniej w terminie czterech miesięcy po zakończeniu roku kalendarzowego.
4. /uchylony/
5. Z zastrzeżeniem §15 ust. 9a, § 21 ust. 1 i § 22 ust. 1, Walne Zgromadzenie Członków Izby podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy Członków Izby. Zwykła większość oznacza, że liczba głosów oddanych za wnioskiem poddanym pod głosowanie powinna być większa od liczby głosów przeciwnych; głosów wstrzymujących się nie bierze się pod uwagę.
6. Podmiot wspierający może uczestniczyć w posiedzeniach Walnego Zgromadzenia Członków Izby z głosem doradczym.
7. Powszechne Towarzystwo może uczestniczyć w posiedzeniach Walnego Zgromadzenia Członków Izby z głosem doradczym.
1. Rada Izby składa się z członków wybieranych przez Walne Zgromadzenie Członków Izby w drodze głosowania następującymi grupami:
przy czym w dniu zwołania Walnego Zgromadzenia Członków Izby grupa I i II muszą liczyć co najmniej po 5 Członków Izby każda, a grupa III musi liczyć co najmniej 9 Członków Izby.
2. Rada Izby składa się z 10 członków, przy czym grupa I dokonuje wyboru 3 członków Rady Izby, grupa II dokonuje wyboru 3 członków Rady Izby, a grupa III dokonuje wyboru 4 członków Rady Izby. Każda z grup dokonuje wyboru zwykłą większością głosów Członków należących do danej grupy, obecnych na Walnym Zgromadzeniu Członków Izby. W przypadku gdy grupa liczy mniej Członków niż wskazano w ust. 1 powyżej, wybór członków Rady Izby przypadających na tę grupę dokonywany jest przez Walne Zgromadzenie Członków Izby zwykłą większością głosów.
3. Członkowie Rady Izby wybierani są na okres 3-letniej kadencji, przy czym co roku dokonuje się wyboru jednego członka Rady Izby w ramach każdej z grup wskazanych w ust. 1, z zastrzeżeniem, że w przypadku grupy III raz na 3 lata dokonuje się wyboru 2 członków Rady Izby. Dopuszcza się możliwość ponownego kandydowania osób, które były wcześniej członkami Rady Izby. Kadencja członków Rady Izby wybranych w grudniu 2020 roku upływać będzie po jednym członku Rady Izby wybranym w ramach każdej z grup z dniem odbycia Walnych Zgromadzeń Członków Izby zatwierdzających sprawozdanie finansowe Izby za rok 2021, 2022, 2023, przy czym w przypadku grupy III z dniem odbycia Walnego Zgromadzenia Członków Izby zatwierdzającego sprawozdanie finansowe Izby za rok 2023 upłynie kadencja dwóch członków Rady Izby. Członkami Rady Izby mogą być wyłącznie osoby będące członkami organów Członków Izby.
4. Rada Izby podejmuje uchwały na posiedzeniach. Rada Izby może podejmować uchwały w jednym z trybów przewidzianych w § 20a. Uchwały Rady Izby z zastrzeżeniem ust. 5 są ważne tylko wówczas, gdy zostały podjęte zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków Rady na prawidłowo zwołanym posiedzeniu.
5. Rada Izby podejmuje uchwały większością 4/5 członków Rady w sprawach określonych w ust. 7 pkt. 1, 2, 4, 6 i 8.
6. Rada Izby zbiera się co najmniej raz na kwartał.
7. Do obowiązków Rady Izby należy w szczególności:
8. Mandaty członków Rady Izby wygasają z dniem odbycia Walnego Zgromadzenia Członków Izby zatwierdzającego sprawozdanie finansowe Izby za ostatni pełny rok kalendarzowy kadencji, z zastrzeżeniem ust. 9 i 10.
9. Mandat członka Rady Izby, który w trakcie trwania kadencji Rady Izby przestał pełnić funkcję w organie Członka Izby lub złożył rezygnację z pełnienia funkcji w Radzie Izby lub gdy reprezentowany przez niego Członek Izby został zawieszony zgodnie z § 7a Statutu lub ustało jego członkostwo w Izbie zgodnie z § 8 Statutu, wygasa z dniem odbycia najbliższego Walnego Zgromadzenia Członków Izby. Zarząd Izby niezwłocznie, nie później niż w terminie 30 dni od dnia zaprzestania pełnienia funkcji lub złożenia rezygnacji lub podjęcia uchwały Rady Izby o zawieszeniu Członka Izby lub podjęcia przez Walne Zgromadzenie uchwały o wykluczeniu Członka z Izby, zwołuje Walne Zgromadzenie Członków Izby. W powyższym przypadku nie jest wymagana uchwała Walnego Zgromadzenia Członków Izby o odwołaniu członka Rady Izby. Na tym samym Walnym Zgromadzeniu Członków Izby przeprowadza się wybory uzupełniające do Rady Izby.
9a. W przypadku Walnego Zgromadzenia Członków Izby, którego przedmiotem jest wyłącznie dokonanie wyboru uzupełniającego członka Rady Izby w trybie określonym w ust. 9 powyżej przez jedną z grup określonych w ust. 1 powyżej, dla ważności i prawomocności Walnego Zgromadzenia Członków Izby i możliwości podjęcia uchwał wystarczająca jest obecność Członków Izby wchodzących w skład grupy dokonującej wyboru uzupełniającego do Rady Izby, w liczbie co najmniej:
Powyższa zasada nie dotyczy sytuacji, gdy dana grupa liczy mniej Członków niż wskazano w ust. 1 powyżej, i wybór uzupełniający członka Rady Izby przypadającego na tę grupę dokonywany jest przez Walne Zgromadzenie Członków Izby.
10. W przypadku wygaśnięcia mandatu członka Rady Izby, kadencja wybranego w wyborach uzupełniających członka Rady Izby, upływa z dniem zakończenia kadencji członka Rady Izby w miejsce, którego został wybrany.”
1. Zarząd Izby składa się z jednego do dwóch członków - Prezesa i Wiceprezesa Zarządu Izby, w liczbie ustalonej przez Radę Izby.
2. Zarząd Izby jest powoływany i odwoływany przez Radę Izby
3. Członkowie Zarządu powoływani są na wspólną kadencję wynoszącą 3 (trzy) lata, z zastrzeżeniem ust.6
4. Członek Zarządu Izby może być w każdym czasie odwołany.
5. Mandat członka Zarządu Izby wygasa z dniem odbycia Walnego Zgromadzenia Członków Izby zatwierdzającego sprawozdanie finansowe za ostatni pełny rok kalendarzowy pełnienia funkcji przez członka Zarządu Izby.
6. Mandat członka Zarządu Izby wygasa również wskutek śmierci, rezygnacji albo odwołania go ze składu Zarządu Izby.
7. W przypadku wygaśnięcia mandatu członka Zarządu Izby przed upływem kadencji, Rada Izby niezwłocznie dokonuje wyboru nowego członka Zarządu Izby lub podejmuje decyzję o jednoosobowym składzie Zarządu Izby. Kadencja wybranego w wyborach uzupełniających członka Zarządu Izby, upływa z dniem zakończenia kadencji pozostałego członka Zarządu Izby. Zdanie poprzednie ma również zastosowanie, gdy w trakcie kadencji Zarządu Izby Rada Izby podejmie decyzję o zwiększeniu składu Zarządu Izby i dokona wyboru drugiego członka Zarządu.
8. W przypadku wygaśnięcia mandatów wszystkich członków Zarządu Izby przed upływem kadencji, Rada Izby niezwłocznie dokonuje wyboru nowego Zarządu Izby. Do dnia dokonania wyboru nowego Zarządu Izby, Rada Izby deleguje członka Rady Izby do czasowego wykonywania czynności Zarządu Izby.
1. Do obowiązków Zarządu Izby należy w szczególności:
2. Do składania oświadczeń woli w imieniu Izby uprawniony jest każdy członek Zarządu Izby samodzielnie. Do zawierania i rozwiązywania umów o pracę w przypadku Zarządu jednoosobowego uprawniony jest Prezes Zarządu Izby samodzielnie, w przypadku Zarządu wiloosobowego dwaj członkowie Zarządu Izby działający łącznie.
1. Komisja Rewizyjna składa się z trzech członków wybieranych przez Walne Zgromadzenie Członków Izby na okres dwóch lat z wyjątkiem pierwszej kadencji, która trwa jeden rok.
2. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy bieżąca kontrola działalności finansowej Izby, w tym badanie i opiniowanie sprawozdań finansowych Izby oraz podejmowanie uchwał w sprawach:
3. Komisja Rewizyjna podejmuje uchwały na posiedzeniach. Uchwały Komisji Rewizyjnej są ważne tylko wówczas, gdy zostały podjęte zwykłą większością głosów w obecności wszystkich członków Komisji Rewizyjnej na prawidłowo zwołanym posiedzeniu. Komisja Rewizyjna może podejmować uchwały w jednym z trybów przewidzianych w § 20a.
4. Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej z wyników dokonanych kontroli oraz z badania sprawozdania finansowego Izby, Komisja składa Walnemu Zgromadzeniu Członków Izby jeden raz w roku kalendarzowym, wraz ze sprawozdaniem finansowym Izby.
5. Mandaty członków Komisji Rewizyjnej wygasają z dniem odbycia Walnego Zgromadzenia Członków Izby zatwierdzającego sprawozdanie finansowe Izby za ostatni pełny rok kalendarzowy kadencji, z zastrzeżeniem ust. 6 i7.
6. Mandat członka Komisji Rewizyjnej, który w trakcie trwania kadencji Komisji Rewizyjnej złożył rezygnację z pełnienia funkcji członka Komisji Rewizyjnej, wygasa z dniem odbycia najbliższego Walnego Zgromadzenia Członków Izby. W powyższym przypadku nie jest wymagana uchwała Walnego Zgromadzenia Członków Izby o odwołaniu członka Komisji Rewizyjnej. Na tym samym Walnym Zgromadzeniu Członków Izby przeprowadza się wybory uzupełniające do Komisji Rewizyjnej.
7. W przypadku wygaśnięcia mandatu członka Komisji Rewizyjnej, kadencja wybranego w wyborach uzupełniających członka Komisji Rewizyjnej, upływa z dniem zakończenia kadencji pozostałych członków Komisji Rewizyjnej.
1. Walne Zgromadzenie Członków Izby powołuje Komisję Etyczną. Na wniosek co najmniej połowy Członków Izby Walne Zgromadzenie Członków Izby może powołać Sąd Izby.
2. Zakres oraz zasady działania Sądu Izby określa Walne Zgromadzenie Członków Izby w uchwale o jego powołaniu.
1. Komisja Etyczna składa się z siedmiu członków wybieranych na okres 3 lat.
2. Każda z trzech grup, o których mowa w § 15 ust. 1 Statutu wybiera po dwóch członku Komisji Etycznej spośród osób o nieposzlakowanej opinii, będących pracownikami lub pozostających w stosunku zlecenia z Członkiem Izby, posiadających znaczące doświadczenie zawodowe w zakresie stosowania regulacji dotyczących funduszy inwestycyjnych. Walne Zgromadzenie Członków Izby wybiera siódmego, niezależnego członka Komisji Rewizyjnej spośród osób posiadających tytuł zawodowy radcy prawnego albo adwokata o znaczącym doświadczeniu zawodowym w zakresie stosowania regulacji dotyczących funduszy inwestycyjnych. Niezależny członek pełni funkcję Przewodniczącego Komisji Etycznej.
3. Do kompetencji Komisji Etycznej należy badanie przestrzegania standardów Izby przez Członków Izby oraz podejmowanie uchwał w sprawach:
4. Komisja Etyczna podejmuje uchwały na posiedzeniach. Uchwały Komisji Etycznej są ważne tylko wówczas, gdy zostały podjęte zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków Komisji Etycznej na prawidłowo zwołanym posiedzeniu. W przypadku równej liczby głosów, głos Przewodniczącego jest decydujący. Komisja Etyczna może podejmować uchwały w jednym z trybów przewidzianych w § 20a.
5. Raport z badania Członków Izby Komisja Etyczna składa Radzie Izby raz w roku kalendarzowym.
6. Mandaty członków Komisji Etycznej wygasają z dniem odbycia Walnego Zgromadzenia Członków Izby zatwierdzającego sprawozdanie finansowe Izby za ostatni pełny rok kalendarzowy kadencji, z zastrzeżeniem ust. 7 i 8.
7. Mandat członka Komisji Etycznej, który w trakcie trwania kadencji Komisji Etycznej złożył rezygnację z pełnienia funkcji członka Komisji Etycznej, wygasa z dniem odbycia najbliższego Walnego Zgromadzenia Członków Izby. W powyższym przypadku nie jest wymagana uchwała Walnego Zgromadzenia Członków Izby o odwołaniu członka Komisji Etycznej. Na tym samym Walnym Zgromadzeniu Członków Izby przeprowadza się wybory uzupełniające do Komisji Etycznej.
8. W przypadku wygaśnięcia mandatu członka Komisji Etycznej, kadencja wybranego w wyborach uzupełniających członka Komisji Etycznej, upływa z dniem zakończenia kadencji pozostałych członków Komisji Etycznej.
9. Komisja Etyczna działa na podstawie przyjętego przez siebie regulaminu.
Zobacz statut
1. W celu pokrycia kosztów działalności Izby wszyscy członkowie Izby opłacają składki.
2. Wysokość składek dla Członków Izby, Walne Zgromadzenie Członków Izby ustala corocznie, na nowy rok kalendarzowy.
3. Wysokość składki przypadającej na poszczególnych Członków Izby jest ustalana w następujący sposób:
3a. W celu obliczenia składki, Członkowie Izby są obowiązani udostępnić Izbie niezbędne dane finansowe.
4. W przypadku nieuchwalenia przez Walne Zgromadzenie Członków Izby wysokości składki na kolejny rok kalendarzowy Członkowie Izby płacą w tym roku składki na takich samych zasadach jak w roku poprzednim.
5. Członkowie Izby opłacają roczne składki członkowskie w dwóch równych ratach, na zasadach przyjętych prze Walne Zgromadzenie Członków Izby.
6. Ustanie członkostwa w drodze złożenia przez Członka oświadczenia zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 1 Statutu, nie zwalnia tego Członka z obowiązku zapłaty składki (podstawowej i dodatkowej) w pełnej wysokości za rok kalendarzowy, w którym ustaje członkostwo w Izbie. W tym wypadku postanowienia ust. 5 powyżej stosuje się odpowiednio.
7. Walne Zgromadzenie Członków Izby ustala zasady ponoszenia składek członkowskich przez nowo przyjmowanych Członków Izby.
8. Na majątek Izby składają się również środki pochodzące z opłat wspierających, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z własnej działalności oraz ofiarności publicznej.
9. Zadeklarowana przez Podmiot wspierający kwota opłaty wspierającej nie może być niższa niż 20 000 zł (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych) za każdy rok kalendarzowy. W roku kalendarzowym, w którym uchwała Rady Izby, o której mowa w § 11 ust. 1 Statutu Izby wywołuje skutek, kwota opłaty wspierającej wynosi nie mniej niż 20 000 zł (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych).
10. Pierwszą opłatę wspierającą Podmiot wspierający uiszcza w terminie 30 dni od dnia podjęcia przez Radę Izby uchwały, o której mowa w § 11 ust. 1 Statutu Izby. Kolejne opłaty wspierające Podmiot wspierający uiszcza do końca pierwszego kwartału danego roku kalendarzowego. Złożenie przez Podmiot wspierający oświadczenia, o którym mowa w § 11 ust. 2 pkt 1 Statutu Izby nie upoważnia Podmiotu wspierającego do żądania zwrotu od Izby opłaty wspierającej już zapłaconej za ten rok kalendarzowy, w trakcie którego oświadczenie zostało złożone.
11. Zadeklarowana przez Powszechne Towarzystwo kwota opłaty wspierającej nie może być niższa niż 20 000 zł (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych). Powszechne Towarzystwo uiszcza opłatę wspierającą w terminie 30 dni od dnia podjęcia przez Radę Izby uchwały, o której mowa w § 11a ust. 1 Statutu Izby. Zakończenie udziału Powszechnego Towarzystwa w pracach Izby zgodnie z § 11a ust. 2 Statutu Izby nie upoważnia Powszechnego Towarzystwa do żądania zwrotu od Izby opłaty wspierającej już zapłaconej.
1. Posiedzenia Walnego Zgromadzenia Członków Izby, Rady Izby, Zarządu Izby, Komisji Rewizyjnej Izby i Komisji Etycznej mogą odbywać się również bez konieczności jednoczesnego zgromadzenia się (odpowiednio) przedstawicieli Członków Izby, członków Rady Izby, Zarządu Izby, Komisji Rewizyjnej Izby i Komisji Etycznej w jednym miejscu, przy wykorzystaniu środków telekomunikacyjnych lub audiowizualnych zapewniających jednoczesną komunikację wszystkich osób biorących udział w posiedzeniu. Posiedzenia te są ważne pod warunkiem zaproszenia wszystkich Członków Izby (w odniesieniu do Walnego Zgromadzenia Członków Izby) lub (odpowiednio) członków Rady Izby, Zarządu Izby, Komisji Rewizyjnej Izby i Komisji Etycznej w terminie określonym w Statucie albo odpowiednich regulaminach oraz przy zachowaniu kworum określonego w Statucie.
2. Rada Izby, Zarząd Izby, Komisja Rewizyjna Izby i Komisja Etyczna zamiast zwoływania posiedzeń lub konferencji telefonicznych lub audiowizualnych mogą podejmować uchwały w trybie obiegowym lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość, w szczególności poczty elektronicznej. Warunkiem ważności podjętych uchwał w trybie obiegowym jest ich przedstawienie do zatwierdzenia wszystkim członkom (odpowiednio) Rady Izby, Zarządu Izby, Komisji Rewizyjnej Izby lub Komisji Etycznej w terminach przewidzianych w Statucie lub odpowiednich regulaminach oraz podpisanie przez co najmniej połowę członków (odpowiednio) Rady Izby, Zarządu Izby, Komisji Rewizyjnej Izby lub Komisji Etycznej, chyba że Statut albo odpowiednie regulaminy przewidują bardziej rygorystyczne warunki co do wymaganej większości.
Zobacz statut
Zobacz statut