SFTR – raportowanie transakcji zgodne z aktualnymi aktami wykonawczymi
Unijne rozporządzenie SFTR („Rozporządzenie nr 2015/2365 w sprawie przejrzystości transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych”) wprowadza między innymi wymóg szczegółowego raportowania transakcji repo, buy-sell back, pożyczek papierów wartościowych i ‘margin lending’, na zasadzie podobnej do raportowania transakcji pochodnych pod EMIR. Obowiązkiem tym będą objęte m.in. fundusze inwestycyjne - dla nich wymóg raportowania wejdzie w życie w październiku 2020 r.
Raportowaniu będą podlegać nie tylko szczegółowe informacje o zawarciu transakcji, ale również np. informacje dotyczące zdarzeń w ciągu życia transakcji (np. ponowne wykorzystanie papierów wartościowych) i bieżąca wycena papierów wartościowych, zaś same raporty powinny być przygotowane w formacie xml zgodnie ze szczegółowymi wymaganiami i przesłane do repozytorium transakcji. Dodatkowo dla każdego wariantu funkcjonalności transakcji i specyfiki jej zawarcia (np. przez agenta) i rozliczania (np. w CCP) są przygotowane dedykowane sekcje raportu. Wdrożenie tych wymogów może więc stanowić istotne wyzwanie dla podmiotów raportujących.
Seminarium będzie oparte na opublikowanych 22 marca 2019 r. w Dzienniku Urzędowym UE oficjalnych tekstach aktów wykonawczych (RTS i ITS) SFTR.
Forma seminaryjna - prowadzący będzie omawiać zagadnienia z wykorzystaniem prezentacji. Uczestnicy szkolenia będą mieli możliwość aktywnego dialogu z prowadzącym i czynnego udziału w szkoleniu.
Partnerem szkolenia jest Areto.
- SFTR
- Struktura regulacji
- Status aktów wykonawczych
- Zakres instrumentów objętych raportowaniem SFTR
- Cztery główne rodzaje SFT (securities financing transactions)
- Klasy transakcji: papiery wartościowe i towary; zakres towarów objętych wymogiem
- Wyłączenia przedmiotowe
- Raportowanie SFTR a raportowanie wynikające z innych regulacji (EMIR, MiFIR)
- Zakres podmiotów objętych wymogiem raportowania
- Podmioty objęte wymogiem
- Harmonogram fazowania wdrożenia
- Repozytoria SFTR
- Zasady funkcjonowania repozytoriów SFTR
- Licencja: rejestracja repozytorium pod SFTR lub rozszerzenie rejestracji EMIR
- Dostęp regulatorów i organów nadzoru do raportowanych danych
- SFT – transakcje podlegające wymogowi, rodzaje i zakres funkcjonalności, rynek SFT
- Repo
- Buy-sell back
- Margin lending
- Securities lending
- Uczestnicy rynku
- Centralny clearing SFT: praktyka rynkowa
- Raportowanie – tryb wymogu
- Obustronny wymóg raportowania
- Delegacja raportowania w przypadku SME
- Termin przekazania raportu
- Backloading
- Dodatkowe wymogi dla podmiotu raportującego
- Archiwizacja zaraportowanej informacji
- Wymogi dotyczące jakości raportowanej informacji
- Generowanie UTI
- Scenariusze raportowania – omówione zostaną przykładowe scenariusze przewidziane w ESMA „Final Report - Technical standards under SFTR and certain amendments to EMIR”, m.in.:
- Repo / BSB bilateralne bez CCP (ew. z brokerem – nie będącym stroną transakcji)
- Repo / BSB w CCP – między Clearing Members oraz między klientami
- Securities lending – transakcja bilateralna
- Securities lending - transakcja bilateralna z pośrednikiem będącym stroną transakcji (lending agent)
- Margin lending – transakcja bilateralna
- Struktura raportu;
Będą omówione merytoryczne aspekty wybranych raportowanych pól zawartych w poszczególnych sekcjach raportu - Szczególne przypadki raportowania
- Beneficjent
- Alokacja collaterala
- Collateral reuse
Prowadzący
Mariusz Więckowski
Posiada wieloletnie doświadczenie w zakresie produktów rynku finansowego i stosowanych do nich wymogów regulacyjnych. Do 2011 r. pracował w Banku BPH jako dyrektor odpowiedzialny za rozwój produktów skarbowych i ich kanałów dystrybucji. W latach 2008-2010 był Project Managerem projektu wdrożenia MiFID w Banku BPH, obejmującego dostosowanie wszystkich obszarów banku do wymogów Dyrektywy. Uczestniczy w pracach grup roboczych Związku Banków Polskich (m.in. w zakresie EMIR, MiFID II) oraz komitetów produktowych i regulacyjnych International Swaps & Derivatives Association (m.in. MiFID Consultative Group, EMIR Consultative Group, Documentation Committee). Obecnie doradza kilku grupom bankowym (posiadających w swoich strukturach domy maklerskie i TFI) przy implementacji MiFID II. Prowadzi wiele szkoleń z zakresu transakcji pochodnych, ich dokumentacji oraz wymogów regulacyjnych. Jest absolwentem Uniwersytetu Warszawskiego.
Koszt i warunki uczestnictwa
- Członkowie i Podmioty wspierające IZFiA – 550 zł/osoba
- Instytucje nie należące do IZFiA – 650 zł/osoba
Opłatę należy uiścić PRZED SZKOLENIEM przelewem na rachunek Izby Zarządzających Funduszami i Aktywami, w Banku Pekao SA, nr 25 1240 6045 1111 0000 4744 4001.
W tytule przelewu należy zamieścić następujące informacje: "SFTR – raportowanie transakcji, 10 maja 2019 r." oraz nazwisko i imię uczestnika/uczestników.
Dokumentem rozliczeniowym płatności za szkolenie będzie wystawiana przez Izbę Faktura (nie jest to jednak faktura VAT).
Warunki uczestnictwa
- warunkiem uczestnictwa w szkoleniu jest prawidłowe zgłoszenie, przez które rozumie się wypełnienie poniższego formularza zgłoszeniowego do dnia 30 kwietnia 2019r. włącznie,
- liczba miejsc jest ograniczona, liczy się kolejność zgłoszeń,
- rezygnacja z udziału w szkoleniu po dniu 30 kwietnia 2019 roku r. lub nieuczestniczenie osoby zgłoszonej w szkoleniu, nie będzie stanowić podstawy do zwrotu opłaty z tytułu uczestnictwa w szkoleniu, ani jej części, w związku z czym nie będę z tego tytułu zgłaszać w stosunku do Izby Zarządzających Funduszami i Aktywami żadnych roszczeń lub praw,
- w przypadku braku możliwości uczestniczenia osoby zgłoszonej w szkoleniu, instytucja zgłaszająca może dokonać zamiany osoby zgłoszonej na inną,
- rezygnacji z udziału w szkoleniu wiążącej się ze zwrotem opłaty z tytułu uczestnictwa w szkoleniu można dokonać w formie elektronicznej pod adresem e-mail: emadej@izfa.pl, najpóźniej do 3 dni przed szkoleniem,
- w przypadku odwołania szkolenia lub odmowy uczestnictwa w szkoleniu, opłaty z tytułu uczestnictwa w szkoleniu zostaną zwrócone bez oprocentowania i odsetek na rachunki bankowe instytucji zgłaszających uczestników szkolenia, z których środki z tego tytułu wpłynęły, najpóźniej w terminie 7 dni od dnia poinformowania o odwołaniu szkolenia,
- Uczestnik szkolenia wyraża zgodę na przetwarzanie danych osobowych dla potrzeb procesu rekrutacji, realizacji i ewaluacji szkoleń IZFiA,
- informacja w sprawach rejestracji: Ewa Madej emadej@izfa.pl lub +48 (22) 537 76 35 lub + 48 783 590 814.
- informacja w sprawie faktur: Sylwia Kłosowicz-Jechowska sklosowicz-jechowska@izfa.pl lub +48 (22) 537 76 30.
Certyfikat
Szkolenie - certyfikaty bez PDF
Uczestnictwo w szkoleniu potwierdzone zostanie certyfikatem, w celu udokumentowania doskonalenia umiejętności zawodowych m.in. przez radców prawnych i adwokatów.