Nowe zasady odpowiedzialności podmiotów zbiorowych – istotna zmiana w systemie compliance TFI
Zgodnie z przewidywaniami wkrótce zostanie uchwalona nowa ustawa o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych („UOPZ”). Jak wskazuje Ministerstwo Sprawiedliwości, które przygotowało projekt, ustawa ma pozwolić na ściganie przedsiębiorców, którzy dopuszczają się nadużyć „z żądzy zysku”.
Przedsiębiorcy, w tym TFI, odpowiedzą m.in. za niewdrożenie rozwiązań mających na celu przeciwdziałanie istotnym zagrożeniom prowadzącym do popełnienia czynu zabronionego, w tym za brak procedur określających zasady działania przy stwierdzeniu nieprawidłowości oraz za niewyznaczenie osoby w organizacji, która czuwałaby nad przestrzeganiem prawa.
Celem szkolenia jest przekazanie kompleksowych informacji odnośnie do najważniejszych problemów prawnych i praktycznych związanych z projektowaną UOPZ. W trakcie szkolenia szczegółowo i przystępnie przedstawione zostaną wymogi projektowanej UOPZ, zasady ponoszenia odpowiedzialności przez podmiot zbiorowy, regulacje dotyczące sygnalistów, sankcje za naruszenie UOPZ, metody mapowania ryzyka oraz instrumenty, po jakie powinno sięgnąć TFI, aby zapewnić zgodność działania swojej organizacji z nowymi restrykcjami.
Szkolenie adresowane jest do członków zarządów, rad nadzorczych, dyrektorów oraz specjaliści departamentów prawnych i compliance, dyrektorów finansowych, dyrektorów departamentów zarządzania ryzykiem, audytu wewnętrznego i kontroli TFI.
- Przyczyna wprowadzenia nowej regulacji (dotychczasowe problemy w zakresie odpowiedzialności podmiotów zbiorowych)
- Wymogi UOPZ w kontekście rozwiązań zagranicznych (polskie systemy compliance a restrykcje zagraniczne)
- Założenia projektowanej regulacji UOPZ:
- pojęcie podmiotu zbiorowego – kto będzie ponosił odpowiedzialność?
- odpowiedzialność karna TFI za czyn własny, odpowiedzialność za działanie i zaniechanie
- zasady ponoszenia odpowiedzialności przez TFI (koncepcja winy anonimowej, koncepcja quasi-winy własnej podmiotu zbiorowego)
- standard należytej staranności – jak w praktyce go spełnić?
- odpowiedzialność za czyny popełnione przez pracowników oraz podwykonawców
- Regulacje dotyczące sygnalistów – odrębna grupa podmiotów chronionych w TFI
- Postępowanie wobec TFI
- kto i kiedy może wszcząć postępowanie przeciwko TFI?
- prawa i obowiązki TFI w postępowaniu
- Sankcje za naruszenie norm UOPZ – system kar, środków karnych oraz instrumentów zapobiegawczych
- Budowa systemu compliance spełniającego restrykcje UOPZ w praktyce:
- potrzeba zidentyfikowania i stałego zarządzania ryzykami braku należytej staranności w wyborze, braku należytej staranności w nadzorze, braku należytej staranności w organizacji
- przygotowanie kodeksu etycznego
- stworzenie tzw. systemu whistleblowing
- ewentualna zmiana dokumentacji pracowniczej
- Konsekwencje projektowanej regulacji dla praktyki działania TFI, w tym przy transakcjach fuzji i przejęć.
Prowadzący
Iwona Gębusia
Posiada wieloletnie doświadczenie w doradztwie prawnym dla instytucji finansowych. Brała udział w szeregu transakcji na rynkach kapitałowych, M&A, finansowaniu oraz świadczyła doradztwo w zakresie problematyki regulacyjnej. Praktykowała w wiodących kancelariach polskich oraz zagranicznych.
Jest autorką pionierskiej monografii „Warranty subskrypcyjne” oraz autorką i współautorką ponad dwudziestu publikacji, które ukazały się w prestiżowych czasopismach naukowych. Posiada także bogate doświadczenie jako wykładowca akademicki oraz szkoleniowiec.
Koszt i warunki uczestnictwa
Zgłoszenie do udziału w szkoleniu jest jednoznaczne z obowiązkiem wniesienia opłaty.
Koszty uczestnictwa w szkoleniu (brutto):
- Członkowie i Podmioty wspierające IZFiA – 550 zł/osoba
- Instytucje nie należące do IZFiA – 650 zł/osoba
Opłatę należy uiścić PRZED SZKOLENIEM przelewem na rachunek Izby Zarządzających Funduszami i Aktywami, w Banku Pekao SA, nr 25 1240 6045 1111 0000 4744 4001.
W tytule przelewu należy zamieścić następujące informacje: „Szkolenie compliance 26 marca 2019 r.” oraz nazwisko i imię uczestnika/uczestników.
Dokumentem rozliczeniowym płatności za szkolenie będzie wystawiana przez Izbę Faktura (nie jest to jednak faktura VAT).
Warunki uczestnictwa
- warunkiem uczestnictwa w szkoleniu jest prawidłowe zgłoszenie, przez które rozumie się wypełnienie poniższego formularza zgłoszeniowego do dnia 20 marca 2019r. włącznie,
- liczba miejsc jest ograniczona, liczy się kolejność zgłoszeń,
- rezygnacja z udziału w szkoleniu po dniu 20 marca 2019 roku r. lub nieuczestniczenie osoby zgłoszonej w szkoleniu, nie będzie stanowić podstawy do zwrotu opłaty z tytułu uczestnictwa w szkoleniu, ani jej części, w związku z czym nie będę z tego tytułu zgłaszać w stosunku do Izby Zarządzających Funduszami i Aktywami żadnych roszczeń lub praw,
- w przypadku braku możliwości uczestniczenia osoby zgłoszonej w szkoleniu, instytucja zgłaszająca może dokonać zamiany osoby zgłoszonej na inną,
- rezygnacji z udziału w szkoleniu wiążącej się ze zwrotem opłaty z tytułu uczestnictwa w szkoleniu można dokonać w formie elektronicznej pod adresem e-mail: emadej@izfa.pl, najpóźniej do 3 dni przed szkoleniem,
- w przypadku odwołania szkolenia lub odmowy uczestnictwa w szkoleniu, opłaty z tytułu uczestnictwa w szkoleniu zostaną zwrócone bez oprocentowania i odsetek na rachunki bankowe instytucji zgłaszających uczestników szkolenia, z których środki z tego tytułu wpłynęły, najpóźniej w terminie 7 dni od dnia poinformowania o odwołaniu szkolenia,
- Uczestnik szkolenia wyraża zgodę na przetwarzanie danych osobowych dla potrzeb procesu rekrutacji, realizacji i ewaluacji szkoleń IZFiA,
- informacja w sprawach rejestracji: Ewa Madej emadej@izfa.pl lub +48 (22) 537 76 35 lub + 48 783 590 814.
- informacja w sprawie faktur: Sylwia Kłosowicz-Jechowska sklosowicz-jechowska@izfa.pl lub +48 (22) 537 76 30.
Certyfikat
Szkolenie - certyfikaty bez PDF
Uczestnictwo w szkoleniu potwierdzone zostanie certyfikatem, w celu udokumentowania doskonalenia umiejętności zawodowych m.in. przez radców prawnych i adwokatów.