Najważniejsze zmiany w obszarze AML – Krajowa Ocena Ryzyka oraz V Dyrektywa AML
Już blisko półtora roku obowiązuje ustawa z 1 marca 2018 roku o finansowaniu terroryzmu. Poziom wdrożenia regulacji nowej ustawy w polskim sektorze finansowym należy ocenić jako wysoki, ale z pewnością nie można powiedzieć, że prace w tym obszarze zostały zakończone. Instytucje obowiązane wciąż napotykają wyzwania związane z odpowiednią dokumentacją przeprowadzonej oceny ryzyka, prawidłową identyfikacją i weryfikacją beneficjentów rzeczywistych. Mimo że większość przepisów nowej ustawy weszła w życie już ponad rok temu, temat ten wciąż nie schodzi z pola zainteresowania nie tylko instytucji finansowych, ale przede wszystkim organów nadzoru. Jak trudny jest to temat widać szczególnie w trakcie kontroli organów nadzoru.
Wprawdzie mogłoby się wydawać, że okres najbardziej dynamicznych zmian w otoczeniu prawnym, które w sposób bezpośredni kreują system przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu w Polsce, jest już za nami, ale nic bardziej mylnego. Na horyzoncie bowiem już czeka dyrektywa AML V, która istotnie zmienia przepisy wprowadzone dyrektywą AML IV, a które znalazły swoją implementację w naszej nowej ustawie. Państwa członkowskie miały transponować przepisy dyrektywy AML V do 10 stycznia 2020 r.
Szkolenie będzie miało na celu przedstawić najważniejsze aspekty praktyczne pierwszej Krajowej Oceny Ryzyka wydanej przez Generalnego Inspektora Informacji Finansowej oraz zmian wynikających z V Dyrektywy AML. W trakcie szkolenia zaprezentowane zostaną również najważniejsze nieprawidłowości identyfikowane przez organy nadzoru w trakcie procesów kontrolnych.
Forma szkolenia:
- Prezentacja materiałów szkoleniowych.
- Studia przypadków.
- Dyskusja mająca na celu rozwiązywanie problemów praktycznych.
- Doświadczenia po kontrolach i inspekcjach organów nadzoru w obszarze AML
- V Dyrektywa AML
- Najważniejsze zmiany w przepisach
- Środki bezpieczeństwa finansowego a wzmożone środki bezpieczeństwa
- Beneficjent rzeczywisty a PEP
- Zasady przeprowadzania oceny ryzyka i sposoby jej udokumentowania
- Nowelizacja ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu
- Krajowa Ocena Ryzyka a ocena ryzyka klienta i produktu
- Nadawanie klasy ryzyka przy nawiązaniu relacji z klientem
- Monitorowanie stosunków gospodarczych z klientem – monitoring transakcji
- Okresowy przegląd matrycy ryzyka
- Krajowa Ocena Ryzyka a instytucjonalna ocena ryzyka
- Przegląd czynników ilościowych wpływających na ryzyko
- Przegląd czynników jakościowych wpływających na ryzyko
- Możliwe mityganty ryzyka prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu
- Dyskusja
Prowadzący
Wojciech Kapica
Ekspert w zakresie regulacji sektora finansowego oraz systemów zgodności (compliance). Szef praktyki bankowo-finansowej w jednej z polskich kancelarii.
Praktykę zawodową rozpoczął w Komisji Nadzoru Finansowego, gdzie pracował w departamencie nadzoru bankowego, następnie był Głównym Prawnikiem w Domu Maklerskim TMS Brokers S.A., członkiem zarządu domu maklerskiego na Malcie oraz doradcą nowopowstającego europejskiego banku.
Wdrażał i nadzorował przepisy wewnętrzne dotyczące przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w licznych instytucjach finansowych, reprezentował podmioty w postępowaniach z obszaru przeciwdziałania praniu pieniędzy przed Generalnym Inspektorem Informacji Finansowej, Komisją Nadzoru Finansowego, maltańskim organem nadzorczym a także w postępowaniach karnych.
Specjalizuje się w prawie bankowym, kapitałowym i ubezpieczeniowym, polityce nadzorczej i ładzie korporacyjnym w podmiotach regulowanych. Koordynował liczne postępowania licencyjne dotyczące banków i instytucji płatniczych przed polskim i zagranicznymi organami nadzoru finansowego.
Koszt i warunki uczestnictwa
- Członkowie i Podmioty wspierające IZFiA – 550 zł/osoba
- Instytucje nie należące do IZFiA – 650 zł/osoba
Opłatę należy uiścić przed szkoleniem przelewem na rachunek Izby Zarządzających Funduszami i Aktywami, w Banku Pekao SA, nr 25 1240 6045 1111 0000 4744 4001.
W tytule przelewu należy zamieścić następujące informacje: „Zmiany w obszarze AML, 24 lutego 2020 r.” oraz nazwisko i imię uczestnika/uczestników.
Dokumentem rozliczeniowym płatności za szkolenie będzie wystawiana przez Izbę Faktura (nie jest to jednak faktura VAT).
Warunki uczestnictwa
- warunkiem uczestnictwa w szkoleniu jest prawidłowe zgłoszenie, przez które rozumie się wypełnienie poniższego formularza zgłoszeniowego do dnia 7 lutego 2020 r. włącznie,
- liczba miejsc jest ograniczona, liczy się kolejność zgłoszeń,
- rezygnacja z udziału w szkoleniu po dniu 7 lutego 2020 r. lub nieuczestniczenie osoby zgłoszonej w szkoleniu, nie będzie stanowić podstawy do zwrotu opłaty z tytułu uczestnictwa w szkoleniu, ani jej części, w związku z czym nie będę z tego tytułu zgłaszać w stosunku do Izby Zarządzających Funduszami i Aktywami żadnych roszczeń lub praw,
- w przypadku braku możliwości uczestniczenia osoby zgłoszonej w szkoleniu, instytucja zgłaszająca może dokonać zamiany osoby zgłoszonej na inną,
- rezygnacji z udziału w szkoleniu wiążącej się ze zwrotem opłaty z tytułu uczestnictwa w szkoleniu można dokonać w formie elektronicznej pod adresem e-mail: emadej@izfa.pl, najpóźniej do 5 dni przed szkoleniem,
- w przypadku odwołania szkolenia lub odmowy uczestnictwa w szkoleniu, opłaty z tytułu uczestnictwa w szkoleniu zostaną zwrócone bez oprocentowania i odsetek na rachunki bankowe instytucji zgłaszających uczestników szkolenia, z których środki z tego tytułu wpłynęły, najpóźniej w terminie 7 dni od dnia poinformowania o odwołaniu szkolenia,
- Uczestnik szkolenia wyraża zgodę na przetwarzanie danych osobowych dla potrzeb procesu rekrutacji, realizacji i ewaluacji szkoleń IZFiA,
- informacja w sprawach rejestracji: Ewa Madej, emadej@izfa.pl lub +48 (22) 537 76 35 lub + 48 783 590 814.
- informacja w sprawie faktur: Sylwia Kłosowicz-Jechowska, sklosowicz-jechowska@izfa.pl lub +48 (22) 537 76 33.
Certyfikat
Szkolenie - certyfikaty
Uczestnictwo w szkoleniu potwierdzone zostanie certyfikatem, w celu udokumentowania doskonalenia umiejętności zawodowych m.in. przez radców prawnych i adwokatów.
Certyfikat będzie przesłany uczestnikom mailem w formacie PDF.