Klient detaliczny w sporze z instytucją finansową – specyfika cywilnych postępowań spornych, aktualne trendy i stan orzecznictwa
Szkolenie odbędzie się w formie online. Zapisani uczestnicy otrzymają link do logowania się do pokoju szkoleń. Nie jest wymagane instalowanie dodatkowego oprogramowania, jak również hasła dostępu. Z sytemu można korzystać poprzez przeglądarkę internetową.
Ze względu na wzmożone zabezpieczenia systemowe w instytucjach finansowych link do szkolenia może być blokowany. Zalecamy korzystanie z sieci domowych, z wyłączonym VPN.
Partnerem szkolenia jest Kancelaria SPCG Studnicki Płeszka Ćwiąkalski Górski.
Szkolenie skierowane jest do członków zarządów, rad nadzorczych oraz osób tworzących działy prawne w instytucjach finansowych – towarzystwach funduszy inwestycyjnych, domach maklerskich i bankach posiadających biura maklerskie lub pełniących funkcję depozytariusza funduszy inwestycyjnych.
- Wstęp: środki ochrony klientów detalicznych – historia, trendy i tendencje.
- Klient detaliczny a konsument – status powoda w postępowaniu przeciwko instytucji finansowej.
- Reżim abuzywności a statut funduszu inwestycyjnego – dwie linie orzecznicze.
- Podstawy i przesłanki odpowiedzialności zarządzającego funduszem, depozytariusza i dystrybutora – kto, za co i jak odpowiada na gruncie postępowania cywilnego.
- Specyfika postępowania dowodowego w sprawie między klientem detalicznym a instytucją finansową – opinia biegłego, równoległe postępowanie karne, decyzje administracyjne i protokoły kontrolne Komisji Nadzoru Finansowego, informacje objęte tajemnicą organu nadzoru.
- Podsumowanie – prognozy na przyszłość.
Prowadzący
Artur Zapała
Kieruje pracami warszawskiego oddziału SPCG.
Doświadczenie zdobywał w pracy zarówno w administracji państwowej (Komisja Papierów Wartościowych i Giełd, poprzednik KNF) jak i w międzynarodowej kancelarii prawnej. Specjalizuje się w prawie papierów wartościowych, obsłudze firm inwestycyjnych, towarzystw funduszy inwestycyjnych, banków, zakładów ubezpieczeń i innych instytucji finansowych. Posiada doświadczenie w transakcjach typu M&A, sekurytyzacji i nabywaniu portfeli wierzytelności.
Wielokrotnie reprezentował klientów w procesach dotyczących nabywania akcji instytucji finansowych, postępowaniach administracyjnych przed KNF, przygotowywaniu i przeprowadzaniu publicznych ofert papierów wartościowych i innych transakcji na rynku kapitałowym, w tym wezwań do zapisywania się na sprzedaż lub zamianę akcji spółki publicznej.
Od kwietnia 2019 r. jest przedstawicielem regionu CEE w grupie konsultacyjnej przy Komitecie Stałym ESMA (European Securities and Markets Authority) ds. Funduszy Inwestycyjnych (IMSC).
Szymon Jelonek
Radca prawny, senior associate w warszawskim biurze kancelarii Dentons, jest członkiem Zespołu Postępowań Sądowych i Arbitrażu. Specjalizuje się w obsłudze i reprezentacji instytucji finansowych w sporach z inwestorami indywidualnymi. Doradza w szczególności towarzystwom funduszy inwestycyjnych, bankom-depozytariuszom oraz dystrybutorom instrumentów finansowych. Posiada doświadczenie w zakresie ustanawiania, administrowania i egzekwowania zabezpieczeń emisji papierów wartościowych oraz bieżącej obsługi spółek kapitałowych.
Doradztwem w obszarze odpowiedzialności cywilnej na rynku kapitałowym zajmuje się od 2016 r. Wspiera klientów w sprawach spornych na etapie przedsądowym, reprezentuje banki, domy maklerskie i towarzystwa funduszy inwestycyjnych w postępowaniach przed sądami powszechnymi i Sądem Najwyższym; prowadzi także negocjacje ugodowe.
Szymon specjalizuje się również w analizie i ocenie mocy wiążącej decyzji administracyjnych w postępowaniach cywilnych, w tym aktów Komisji Nadzoru Finansowego wydawanych względem instytucji finansowych.
Jest także wykładowcą akademickim – prowadzi warsztaty z zakresu financial litigation na Uniwersytecie SWPS oraz zajęcia z odpowiedzialności cywilnej za greenwashing i naruszenia regulacji ESG w Szkole Głównej Handlowej w ramach studiów podyplomowych „Strategiczna transformacja ESG w przedsiębiorstwie”.
tel. +48 517 122 615; szymon.jelonek@dentons.com
Aleksandra Grzesiak
Specjalizuje się w postępowaniach spornych z udziałem przedsiębiorców zarówno na etapie przedsądowym, jak również na etapie reprezentacji Klientów przed sądami powszechnymi i arbitrażowymi. Jej doświadczenie zawodowe obejmuje w szczególności spory pracownicze, spory z zakresu zwalczania nieuczciwej konkurencji, a także spory bankowe.
Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Instytutu Filologii Romańskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Ukończyła także Szkołę Prawa Hiszpańskiego w Centrum Prawa Hiszpańskiego i Europejskiego Uniwersytetu Warszawskiego, a w ramach programu Socrates Erasmus studiowała prawo na Universitat de Barcelona.
Stażystka Międzynarodowej Organizacji Pracy w Genewie. Zajmowała się problematyką prawa do sądu w zakresie ubezpieczeń społecznych. Uczestniczka konferencji międzynarodowych, w tym Littler Mendelson Employer Conference 2010 w Waszyngtonie oraz Annual Conference on European Labour Law 2011, Academy of European Law w Trewirze. Autorka artykułów z zakresu prawa pracy, m.in. dla American Bar Association.
dr Piotr Rodziewicz
Kieruje pracami oddziału kancelarii we Wrocławiu. Specjalizuje się w prawie cywilnym, prawie handlowym, prawie bankowym oraz zagadnieniach prawnych związanych z funkcjonowaniem funduszy inwestycyjnych.
Z powodzeniem reprezentował Klientów SPCG w licznych sporach cywilnych. Posiada bogate doświadczenie w zakresie reprezentacji banków w postępowaniach cywilnych, w tym w szczególności depozytariuszy w sprawach związanych z funkcjonowaniem funduszy inwestycyjnych. Świadczy usługi bieżącego doradztwa prawnego na rzecz banków i funduszy inwestycyjnych sporządzając w tym zakresie liczne opinie i memoranda dotyczące w m.in. zagadnień związanych z reprezentacją i likwidacją funduszy inwestycyjnych.
Wielokrotnie uczestniczył w procesach due diligence, zajmując się problematyką z zakresu ochrony danych osobowych i prawa własności intelektualnej.
Posiada doświadczenie w zakresie reprezentacji Klientów SPCG w sprawach karnych, występując w charakterze pełnomocnika i obrońcy.
Ukończył z wyróżnieniem Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Jest zatrudniony na stanowisku adiunkta w Zakładzie Prawa Cywilnego i Prawa Międzynarodowego Prywatnego na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Studiował na Universität Salzburg w Austrii. Ukończył Szkołę Prawa Amerykańskiego organizowaną we współpracy z Chicago Kent College of Law Illinois Institute of Technology. Uczestniczył w Programme in European Private Law for Postgraduates.
Autor licznych publikacji z zakresu prawa prywatnego międzynarodowego, międzynarodowego postępowania cywilnego, a także poświęconych problematyce Online Dispute Resolution (ODR). Wykonawca w wielu międzynarodowych projektach badawczych. Wygłaszał referaty na uznanych międzynarodowych konferencjach naukowych m.in. w Brnie, Rio de Janeiro, Wiedniu i Wilnie.
Koszt i warunki uczestnictwa
Szkolenie - koszty szkolenia 550/650
- Członkowie i Podmioty wspierające IZFiA – 550 zł + VAT/osoba
- Instytucje nie należące do IZFiA – 650 zł + VAT/osoba
Osoby zarejestrowane na szkolenie, po odbyciu szkolenia i potwierdzeniu uczestnictwa, otrzymają pod swoim adresem e-mail fakturę VAT. Płatność wynagrodzenia za szkolenie odbywała się będzie przelewem na rachunek bankowy i w terminie na niej wskazanym. W tytule przelewu należy wskazać numer faktury VAT.
Szkolenie - warunki uczestnictwa od 1 stycznia 2021
WARUNKI UCZESTNICTWA W SZKOLENIU IZFiA (obowiązujące od 1 stycznia 2021 r., „Warunki Uczestnictwa”)
Organizator
Organizatorem Szkolenia jest Izba Zarządzających Funduszami i Aktywami („IZFiA” lub „Organizator”) z siedzibą w Warszawie przy ulicy Książęcej 4, 00-498 Warszawa, wpisana do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 223836, NIP 521-33-24-692, REGON 015899552.
Zgłoszenie i udział
- Warunkiem uczestnictwa w Szkoleniu jest prawidłowe zgłoszenie udziału, przez które rozumie się wypełnienie formularza zgłoszenia udostępnionego przez IZFiA i przesłanie go do IZFiA najpóźniej w terminie 3 dni przed datą Szkolenia.
- Formularz zgłoszenia wymaga podania co najmniej następujących danych uczestnika: imię i nazwisko uczestnika, stanowisko, adres poczty elektronicznej, telefon kontaktowy oraz danych podmiotu dokonującego płatności w zależności od tego czy jest nim uczestnik czy np. jego pracodawca: nazwa, adres, NIP.
- Liczba miejsc jest ograniczona i pod uwagę brana jest kolejność zgłoszeń.
- Poprzez zgłoszenie udziału uczestnik Szkolenia potwierdza, że zapoznał się z niniejszymi Warunkami Uczestnictwa oraz że jej akceptuje.
- Szkolenia IZFiA odbywają się: stacjonarnie w miejscu wskazanym przez Organizatora („Szkolenie stacjonarne”), za pomocą środków umożliwiających porozumiewanie się na odległość – platformy szkoleniowej wybranej przez IZFiA („Szkolenie zdalne”) lub w obu tych formułach łącznie („Szkolenie hybrydowe”). Informacja o formule Szkolenia jest publikowana przez IZFiA w momencie ogłoszenia zapisów na Szkolenie, przy czym IZFiA zastrzega sobie możliwość zmiany formuły w wyjątkowych sytuacjach, o czym poinformuje zarejestrowanych już uczestników.
- W przypadku Szkolenia stacjonarnego, poprzez zgłoszenie udziału Uczestnik zobowiązuje się stosować do wszelkich środków bezpieczeństwa, w szczególności sanitarnego, wskazanych przez Organizatora.
- W przypadku Szkolenia zdalnego, poprzez zgłoszenie udziału Uczestnik potwierdza, że posiada niezbędne narzędzia umożliwiające uczestnictwo w Szkoleniu tj.: komputer lub inne urządzenie elektroniczne z dostępem do Internetu, aktywne konto poczty elektronicznej oraz oprogramowanie, w tym przeglądarkę internetową, umożliwiające dostęp do platformy szkoleniowej IZFiA i udział w Szkoleniu. IZFiA nie ponosi odpowiedzialności za brak możliwości udziału w Szkoleniu, wynikający z problemów technicznych po stronie Uczestnika.
- Dane niezbędne do uzyskania dostępu do platformy szkoleniowej IZFiA i Szkolenia Organizator przekazuje uczestnikowi po dokonaniu weryfikacji zgłoszenia. Uczestnik zobowiązuje się do nieprzekazywania osobom trzecim danych dostępowych do platformy szkoleniowej IZFiA, bez uprzedniego uzgodnienia z IZFiA.
- Powyższe zapisy stosuje się odpowiednio również do Szkolenia hybrydowego.
Płatność
- Poprzez zgłoszenie udziału w Szkoleniu uczestnik zobowiązuje się do zapłaty wynagrodzenia z tytułu organizowanego Szkolenia, wskazanego przez IZFiA w informacjach o Szkoleniu. Kwota netto zostanie powiększona o należny podatek VAT według stawki obowiązującej zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa.
- Płatność wynagrodzenia za szkolenie odbywała się będzie na podstawie prawidłowo wystawionej przez IZFiA faktury VAT, przelewem na rachunek bankowy i w terminie na niej wskazanym. W tytule przelewu należy wskazać numer faktury VAT.
- Poprzez zgłoszenie udziału w Szkoleniu uczestnik akceptuje wystawienie i przesłanie faktury VAT w formie elektronicznej na wskazany przez siebie w formularzu zgłoszenia adres poczty elektronicznej, zgodnie z art. 106n ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz upoważnia Organizatora do wystawienia faktury VAT bez podpisu osoby upoważnionej do jej odbioru.
Rezygnacja / Odwołanie
- W przypadku rezygnacji z udziału w Szkoleniu, aby uzyskać zwrot opłaty z tytułu uczestnictwa w Szkoleniu, należy poinformować o tym Organizatora najpóźniej w terminie 5 dni przed datą Szkolenia za pośrednictwem poczty elektronicznej. Rezygnacja z udziału w Szkoleniu w terminie późniejszym niż na 5 dni przed datą Szkolenia lub nieuczestniczenie osoby zgłoszonej w Szkoleniu, nie będzie stanowić podstawy do żądania zwrotu opłaty z tytułu uczestnictwa w Szkoleniu od IZFiA.
- W przypadku braku możliwości uczestniczenia osoby zgłoszonej w Szkoleniu, można wskazać inną osobę jako uczestnika Szkolenia, o czym należy poinformować IZFiA najpóźniej w terminie 3 dni przed datą Szkolenia.
- IZFiA zastrzega prawo odwołania Szkolenia lub zmiany jego terminu w przypadku braku wystarczającej liczby uczestników lub wystąpienia innych istotnych okoliczności.
- W przypadku odwołania Szkolenia przez IZFiA, wniesione opłaty z tytułu uczestnictwa w Szkoleniu zostaną zwrócone, chyba że uczestnik w terminie 7 dni od dnia otrzymania informacji o odwołaniu Szkolenia poinformuje IZFiA za pośrednictwem poczty elektronicznej, że chce wpłacone środki wykorzystać w ramach płatności za inne Szkolenie IZFiA.
- Zwrot środków nastąpi bez oprocentowania i odsetek na rachunek bankowy, z którego dokonano płatności na rzecz IZFiA, najpóźniej w terminie 14 dni od dnia poinformowania o odwołaniu Szkolenia.
Prawa autorskie
- Wszelkie prawa autorskie, majątkowe i osobiste, do Szkolenia i materiałów dystrybuowanych w związku ze Szkoleniem przysługują Organizatorowi, bądź osobom prowadzącym Szkolenie we współpracy z Organizatorem. Uczestnik nie jest uprawniony do ich dalszego rozpowszechniania, bez uprzedniej, pisemnej zgody IZFiA.
- Uczestnik Szkolenia nie jest uprawniony do utrwalania dźwięku lub obrazu z jego przebiegu bez uprzedniej, pisemnej zgodny IZFiA. W przypadku dokonania takiego utrwalenia bez zgody, IZFiA może zażądać od uczestnika Szkolenia skasowania nagrania lub jeżeli zostało już rozpowszechnione, do zaniechania dalszego rozpowszechniania i usunięcia nagrania z nośników elektronicznych lub z sieci Internet, a także naprawienia związanej z tym szkody.
Dane osobowe
Poprzez zgłoszenie udziału w Szkoleniu uczestnik oświadcza, że został poinformowany, o tym że:
- administratorem jego danych osobowych jest Izba Zarządzających Funduszami i Aktywami z siedzibą w Warszawie, ul. Książęca 4, 00-489 Warszawa, poczta@izfa.pl, tel. 22 537 76 30,
- jego dane osobowe będą przetwarzane w celu organizacji i przeprowadzenia szkolenia przez IZFiA, dystrybucji materiałów i informacji dotyczących Szkolenia oraz ewaluacji Szkolenia, na podstawie zgody udzielonej przeze mnie poprzez wypełnienie formularza zgłoszenia,
- odbiorcami danych osobowych mogą być w szczególności podmioty świadczące na rzecz IZFiA usługi księgowe, informatyczne, archiwizacji oraz obsługujące Szkolenie,
- dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do zrealizowania Szkolenia oraz dochodzenia i obrony przed roszczeniami tj. biegu ogólnych terminów przedawnienia roszczeń liczonych od dnia realizacji Szkolenia,
- uczestnik posiada prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przeniesienia danych,
- uczestnik ma możliwość wycofania zgody, przy czym wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania danych osobowych, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem,
- uczestnikowi przysługuje uprawnienie wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
- podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi uczestnictwo w Szkoleniu.
Kontakt
- Informacja w sprawach szkoleń: Ewa Madej, emadej@izfa.pl, + 48 783 590 814.
- Informacja w sprawie faktur: Sylwia Kłosowicz-Jechowska, sklosowicz-jechowska@izfa.pl, +48 667 450 141.
Certyfikat
Szkolenie - certyfikaty
Uczestnictwo w szkoleniu potwierdzone zostanie certyfikatem, który będzie mógł być wykorzystany w celu udokumentowania doskonalenia umiejętności zawodowych m.in. przez radców prawnych i adwokatów.
Certyfikat będzie przesłany uczestnikom mailem w formacie PDF.