Najważniejsze zmiany w obszarze AML – Krajowa Ocena Ryzyka oraz V Dyrektywa AML | Izba Zarządzających Funduszami i Aktywami

Najważniejsze zmiany w obszarze AML – Krajowa Ocena Ryzyka oraz V Dyrektywa AML

Najważniejsze zmiany w obszarze AML – Krajowa Ocena Ryzyka oraz V Dyrektywa AML
24.02.2020
-

Już blisko półtora roku obowiązuje ustawa z 1 marca 2018 roku o finansowaniu terroryzmu. Poziom wdrożenia regulacji nowej ustawy w polskim sektorze finansowym należy ocenić jako wysoki, ale z pewnością nie można powiedzieć, że prace w tym obszarze zostały zakończone. Instytucje obowiązane wciąż napotykają wyzwania związane z odpowiednią dokumentacją przeprowadzonej oceny ryzyka, prawidłową identyfikacją i weryfikacją beneficjentów rzeczywistych. Mimo że większość przepisów nowej ustawy weszła w życie już ponad rok temu, temat ten wciąż nie schodzi z pola zainteresowania nie tylko instytucji finansowych, ale przede wszystkim organów nadzoru. Jak trudny jest to temat widać szczególnie w trakcie kontroli organów nadzoru.

Wprawdzie mogłoby się wydawać, że okres najbardziej dynamicznych zmian w otoczeniu prawnym, które w sposób bezpośredni kreują system przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu w Polsce, jest już za nami, ale nic bardziej mylnego. Na horyzoncie bowiem już czeka dyrektywa AML V, która istotnie zmienia przepisy wprowadzone dyrektywą AML IV, a które znalazły swoją implementację w naszej nowej ustawie. Państwa członkowskie miały transponować przepisy dyrektywy AML V do 10 stycznia 2020 r.

Szkolenie będzie miało na celu przedstawić najważniejsze aspekty praktyczne pierwszej Krajowej Oceny Ryzyka wydanej przez Generalnego Inspektora Informacji Finansowej oraz zmian wynikających z V Dyrektywy AML. W trakcie szkolenia zaprezentowane zostaną również najważniejsze nieprawidłowości identyfikowane przez organy nadzoru w trakcie procesów kontrolnych.

Forma szkolenia:

  1. Prezentacja materiałów szkoleniowych.
  2. Studia przypadków.
  3. Dyskusja mająca na celu rozwiązywanie problemów praktycznych.
Program
  1. Doświadczenia po kontrolach i inspekcjach organów nadzoru w obszarze AML
  2. V Dyrektywa AML
    1. Najważniejsze zmiany w przepisach
    2. Środki bezpieczeństwa finansowego a wzmożone środki bezpieczeństwa
    3. Beneficjent rzeczywisty a PEP 
    4. Zasady przeprowadzania oceny ryzyka i sposoby jej udokumentowania    
  3. Nowelizacja ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu
  4. Krajowa Ocena Ryzyka a ocena ryzyka klienta i produktu
    1. Nadawanie klasy ryzyka przy nawiązaniu relacji z klientem
    2. Monitorowanie stosunków gospodarczych z klientem – monitoring transakcji
    3. Okresowy przegląd matrycy ryzyka
  5. Krajowa Ocena Ryzyka a instytucjonalna ocena ryzyka
    1. Przegląd czynników ilościowych wpływających na ryzyko
    2. Przegląd czynników jakościowych wpływających na ryzyko
    3. Możliwe mityganty ryzyka prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu
  6. Dyskusja

    Wojciech Kapica

    Wojciech Kapica
    Wojciech Kapica
    Radca prawny, ekspert regulacji sektora finansowego i compliance

    Wojciech Kapica to radca prawny i współzałożyciel kancelarii Lawarton Ługowski Kapica sp.k., specjalizującej się w doradztwie regulacyjnym dla sektora finansowego. Od ponad 15 lat doradza bankom, domom maklerskim i instytucjom płatniczym w zakresie AML/CFT, ESG, ładu wewnętrznego, ochrony sygnalistów oraz zgodności z prawem unijnym i krajowym oraz praktyka nadzorczą.
    Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego oraz Podyplomowe Studium Menedżersko-Finansowe w Szkole Głównej Handlowej. Posiada certyfikaty Approved Compliance Officer (ACO) oraz Approved Compliance Expert (ACE), przyznawane przez Instytut Compliance i Viadrina Compliance Center.
    W odróżnieniu od prawników działających w dużych kancelariach międzynarodowych, Kapica oferuje połączenie wysokiej specjalizacji z indywidualnym podejściem do klienta. Wyróżnia go unikalne doświadczenie po stronie organu nadzoru oraz praktyczne spojrzenie z perspektywy prawnika in-house w instytucji finansowej (Dom Maklerski TMS Brokers S.A.).
     

    • Członkowie i Podmioty wspierające IZFiA – 550 zł/osoba
    • Instytucje nie należące do IZFiA – 650 zł/osoba

    Opłatę należy uiścić przed szkoleniem przelewem na rachunek Izby Zarządzających Funduszami i Aktywami, w Banku Pekao SA, nr 25 1240 6045 1111 0000 4744 4001.

    W tytule przelewu należy zamieścić następujące informacje: „Zmiany w obszarze AML, 24 lutego 2020 r.” oraz nazwisko i imię uczestnika/uczestników.

    Dokumentem rozliczeniowym płatności za szkolenie będzie wystawiana przez Izbę Faktura (nie jest to jednak faktura VAT).

     

    Warunki uczestnictwa

    1. warunkiem uczestnictwa w szkoleniu jest prawidłowe zgłoszenie, przez które rozumie się wypełnienie poniższego formularza zgłoszeniowego do dnia 7 lutego 2020 r. włącznie,
    2. liczba miejsc jest ograniczona, liczy się kolejność zgłoszeń,
    3. rezygnacja z udziału w szkoleniu po dniu 7 lutego 2020 r. lub nieuczestniczenie osoby zgłoszonej w szkoleniu, nie będzie stanowić podstawy do zwrotu opłaty z tytułu uczestnictwa w szkoleniu, ani jej części, w związku z czym nie będę z tego tytułu zgłaszać w stosunku do Izby Zarządzających Funduszami i Aktywami żadnych roszczeń lub praw,
    4. w przypadku braku możliwości uczestniczenia osoby zgłoszonej w szkoleniu, instytucja zgłaszająca może dokonać zamiany osoby zgłoszonej na inną,
    5. rezygnacji z udziału w szkoleniu wiążącej się ze zwrotem opłaty z tytułu uczestnictwa w szkoleniu można dokonać w formie elektronicznej pod adresem e-mail: emadej@izfa.pl, najpóźniej do 5 dni przed szkoleniem,
    6. w przypadku odwołania szkolenia lub odmowy uczestnictwa w szkoleniu, opłaty z tytułu uczestnictwa w szkoleniu zostaną zwrócone bez oprocentowania i odsetek na rachunki bankowe instytucji zgłaszających uczestników szkolenia, z których środki z tego tytułu wpłynęły, najpóźniej w terminie 7 dni od dnia poinformowania o odwołaniu szkolenia,
    7. Uczestnik szkolenia wyraża zgodę na przetwarzanie danych osobowych dla potrzeb procesu rekrutacji, realizacji i ewaluacji szkoleń IZFiA,
    8. informacja w sprawach rejestracji: Ewa Madej, emadej@izfa.pl lub +48 (22) 537 76 35 lub + 48 783 590 814. 
    9. informacja w sprawie faktur: Sylwia Kłosowicz-Jechowska, sklosowicz-jechowska@izfa.pl lub +48 (22) 537 76 33.

    Szkolenie - certyfikaty

    Uczestnictwo w szkoleniu potwierdzone zostanie certyfikatem, w celu udokumentowania doskonalenia umiejętności zawodowych m.in. przez radców prawnych i adwokatów.

    Certyfikat będzie przesłany uczestnikom mailem w formacie PDF.