Nowelizacja ustawy AML – najważniejsze zmiany i konsekwencje dla rynku finansowego | Izba Zarządzających Funduszami i Aktywami

Nowelizacja ustawy AML – najważniejsze zmiany i konsekwencje dla rynku finansowego

Nowelizacja ustawy AML – najważniejsze zmiany i konsekwencje dla rynku finansowego
08.11.2021
-

Szkolenie odbędzie się w formie online. Zapisani uczestnicy otrzymają link do logowania się do pokoju szkoleń. Nie jest wymagane instalowanie dodatkowego oprogramowania, jak również hasła dostępu. Z sytemu można korzystać poprzez przeglądarkę internetową.

Ze względu na wzmożone zabezpieczenia systemowe w instytucjach finansowych link do szkolenia może być blokowany. Zalecamy korzystanie z sieci domowych, z wyłączonym VPN.

Ustawą z dnia 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu dokonano implementacji do polskiego porządku prawnego postanowień Dyrektywy V AML. Zmiany te, choć powinny nastąpić już na początku 2020 r. biorąc pod uwagę termin implementacji, procedowane były na etapie legislacyjnym prawie rok, a zakres ich ingerencji w dotychczasową treść ustawy należy uznać za znaczny. Przede wszystkim rozszerzeniu uległ katalog instytucji obowiązanych, ale również zmianie uległy niektóre z obowiązków instytucji obowiązanych. Zmiana obowiązków w zakresie stosowanych środków bezpieczeństwa finansowego prowadzi z kolei do konieczności aktualizacji i zmian wewnętrznych procedur. Zmienił się również katalog elementów, które musi zawierać obligatoryjnie wewnętrzna procedura przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Nie można również pominąć, że na implementację oczekuje już dyrektywa VI AML (termin upłynął 3 grudnia 2020 r.), ale jak do tej pory brak jest choćby projektu ustawy w tym zakresie.

Nie bez znaczenia dla oceny istotności zagadnienia rozwiązań AML w instytucjach finansowych pozostaje zwiększana w ostatnim czasie aktywność organów kontrolnych. Również i w porządku krajowym zaczynają zapadać decyzje administracyjne nakładające na instytucje obowiązane kary pieniężne sięgające kilku milionów złotych. Inspirowani tendencją organów zagranicznych możemy zakładać, że trend coraz wyższych kar pieniężnych ulegnie jedynie wzmocnieniu, a organy ścigania będą poszukiwać również osobistej odpowiedzialności za naruszenie przepisów ustawy AML wśród menadżerów.

Podczas szkolenia zaprezentowane zostaną kluczowe zmiany wynikające z ostatnich nowelizacji ustawy AML, a także przedstawione zostaną propozycje działań niezbędnych do podjęcia celem zapewnienia zgodności działalności instytucji finansowej z nowymi rozwiązaniami.

Komentarz do ustawy AML pod redakcją Partnerów KMD.Legal

Mamy przyjemność poinformować, iż nakładem wydawnictwa C.H. Beck dnia 27 sierpnia 2021 r. ukazał się pierwszy na rynku tego wydawnictwa komentarz do ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (tj. Dz. U. 2021 r. poz. 1132 ze zm.), uwzględniający najnowsze zmiany ustawodawcze, który w całości współtworzyli prawnicy Kancelarii KMD.Legal. Niniejsza publikacja powstała pod redakcją partnerów Kancelarii - dr hab. Marcina Dyla, prof. UW oraz dr hab. Michała Królikowskiego, prof. UW. Prezentowany Komentarz jest opracowaniem zbiorowym prawników Kancelarii. Komentarz prezentuje główne założenia przepisów ustawy AML, w tym przedstawia właściwy dla tego typu regulacji sposób interpretacji przepisów. Wartością ww. publikacji jest jej praktyczny charakter, prezentuje bowiem doświadczenia prawników Kancelarii w związku ze stosowaniem przepisów ustawy AML. Komentarz do ustaw AML stanowi niewątpliwie przejaw wiodącej roli Kancelarii w obsłudze obszaru AML.

Partnerem szkolenia jest Kancelaria KMD.Legal Królikowski Marczuk Dyl Adwokaci i Radcowie Prawni.

Program
  1. Pułapki ustawy AML – sposób formułowania obowiązków względem instytucji finansowych oraz dyrektywy wykładni jako sposób na zabezpieczenie organizacji;
  2. Ryzyko osobiste AML Officera – art. 299 § 2 k.k.
  3. V Dyrektywa AML – co zmienia w zakresie rynku finansowego, powody przyjęcia i konsekwencje;
  4. Strategia przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowania terroryzmu, Krajowa i Europejska Ocena Ryzyka;
  5. Nowelizacja ustawy AML – najistotniejsze zmiany i nowe obowiązki instytucji obowiązanych:
  6. Działania do podjęcia przez instytucje finansowe dla zapewnienia zgodności działalności z ustawa AML po nowelizacji.
     

    prof. UW dr hab. Michał Królikowski

    prof. UW dr hab. Michał Królikowski
    prof. UW dr hab. Michał Królikowski
    Adwokat

    Wielokrotnie wyróżniany przez Dziennik Gazetę Prawną w kategorii najbardziej wpływowego i kompetentnego prawnika w Polsce. Wzbudza zaufanie i atencje klientów, jest rozpoznawalny i ceniony w organach wymiaru sprawiedliwości. Wybitny specjalista z zakresu prawa i procesu karnego oraz doradztwa prawnego w sytuacjach kryzysowych. Z powodzeniem prowadzi również skomplikowane spory cywilne, gospodarcze i medyczne. Arbiter Sądu Polubownego przy Prokuratorii Rzeczpospolitej. Doświadczenie zdobywał przez ponad piętnaście lat pracy naukowej, wieloletnie pełnienie funkcji dyrektora Biura Analiz Sejmowych oraz członka Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Karnego, przez trzy lata był również podsekretarzem stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości. Przewodniczy zespołowi Kancelarii, przygotowującemu komentarz do nowej ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione (zap. Wolters Kluwer). Współautor Komentarza do Prawa Rynku Kapitałowego (C.H.Beck 2014, 2016, 2018), Komentarza do MAR (C.H. Beck 2016), redaktor Komentarza do ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (C.H. Beck 2021).

    Łukasz Strycharczyk

    Łukasz Strycharczyk
    Łukasz Strycharczyk
    Adwokat

    Członek Okręgowej Rady Adwokackiej w Warszawie. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego uzyskując dyplom summa cum laude. Swoje doświadczenia zawodowe zdobywał w renomowanych kancelariach warszawskich, w tym w kancelariach obsługujących klientów korporacyjnych i międzynarodowych, jak również w organizacjach pozarządowych, w tym Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka. W KMD.Legal odpowiada za obsługę postępowań spornych w odniesieniu do ryzyk managerów oraz osób prawnych oraz fizycznych na gruncie prawa karnego oraz sporów korporacyjnych. Zajmuje się zagadnieniami związanymi z identyfikacją, oceną i mitygacją ram odpowiedzialności, w tym w szczególności ryzyk związanych z odpowiedzialnością gospodarczą i karną oraz normami zgodności stosowanych przez przedsiębiorców procedur z obowiązującymi przepisami prawa (compliance). Autor cyklicznie ukazujących się w wydawnictwie C.H. Beck krótkich komentarzy do orzeczeń sądów w zakresie prawa karnego materialnego – ius.focus. Współautor komentarza do ustaw o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu wydawnictwa (C.H. Beck 2021).

    Arkadiusz Górski

    Arkadiusz Górski
    Arkadiusz Górski
    Adwokat

    Pracował jako ekspert ds. legislacji w Kancelarii Prezydenta RP. Prowadzi sprawy z zakresu prawa gospodarczego, w tym postępowania związane z zarzutami różnorodnych typów nadużyć na rynku, odpowiedzialnością wewnętrzną podmiotów, zagadnieniami compliance i AML,  sprawami z zakresu administracyjnych kar pieniężnych nakładanych na przedsiębiorców, w tym spółki publiczne, jak również sprawami dotyczącymi kontroli skarbowej i prawa karnego skarbowego. Uczestniczy w zespołach doradczych oraz reprezentuje klientów w postępowaniach prowadzonych przez KNF, prokuraturę, przed sądami powszechnymi oraz sądami administracyjnymi. Projektuje regulacje wewnętrzne mitygujące ryzyko odpowiedzialności przedsiębiorców, zarówno w świetle wymogów MIFID II, MAR, ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, jak i innych ustaw. Publikował na łamach Doradcy Restrukturyzacyjnego, Przeglądu Sądowego, Monitora Prawniczego oraz jest współautorem cyklicznych komentarzy do orzecznictwa sądów w sprawach karnych w ramach Ius Focus (C.H.Beck). Współautor Komentarza do ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (C.H. Beck 2021).

    Łukasz Piechowiak

    Łukasz Piechowiak
    Łukasz Piechowiak
    Prezes Zarządu Fundacji Lendtech

    Doświadczony manager oraz ekspert fintech & digital lending. Prezes Zarządu Fundacji Lendtech, dyrektor działu analiz w Polskim Związku Instytucji Pożyczkowych oraz pomysłodawca E-commerce Fintech Connect. Współorganizator Kongresu Lendtech - największej konferencji branżowej dla fintech & lendtech w Polsce. W latach 2016-2021 redaktor naczelny serwisu Fintek.pl. Od 2020 roku redaktor naczelny Lendtech.pl. W latach 2013-2016 Główny ekonomista Bankier.pl. Absolwent Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Autor licznych raportów, publikacji i podcastów w zakresie wykorzystania nowoczesnych technologii finansowych w biznesie m.in. Digital Lending Talks, InsurTalks, Sfintechowani i EF Connect Talks.

    Szkolenie - koszty szkolenia 550/650

    • Członkowie i Podmioty wspierające IZFiA – 550 zł + VAT/osoba
    • Instytucje nie należące do IZFiA – 650 zł + VAT/osoba

    Osoby zarejestrowane na szkolenie, po odbyciu szkolenia i potwierdzeniu uczestnictwa, otrzymają pod swoim adresem e-mail fakturę VAT. Płatność wynagrodzenia za szkolenie odbywała się będzie przelewem na rachunek bankowy i w terminie na niej wskazanym. W tytule przelewu należy wskazać numer faktury VAT.

    Szkolenie - warunki uczestnictwa od 1 stycznia 2021

    WARUNKI UCZESTNICTWA W SZKOLENIU IZFiA (obowiązujące od 1 stycznia 2021 r., „Warunki Uczestnictwa”)

    Organizator

    Organizatorem Szkolenia jest Izba Zarządzających Funduszami i Aktywami („IZFiA” lub „Organizator”) z siedzibą w Warszawie przy ulicy Książęcej 4, 00-498 Warszawa, wpisana do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 223836, NIP 521-33-24-692, REGON 015899552.

    Zgłoszenie i udział

    1. Warunkiem uczestnictwa w Szkoleniu jest prawidłowe zgłoszenie udziału, przez które rozumie się wypełnienie formularza zgłoszenia udostępnionego przez IZFiA i przesłanie go do IZFiA najpóźniej w terminie 3 dni przed datą Szkolenia.
    2. Formularz zgłoszenia wymaga podania co najmniej następujących danych uczestnika: imię i nazwisko uczestnika, stanowisko, adres poczty elektronicznej, telefon kontaktowy oraz danych podmiotu dokonującego płatności w zależności od tego czy jest nim uczestnik czy np. jego pracodawca: nazwa, adres, NIP.
    3. Liczba miejsc jest ograniczona i pod uwagę brana jest kolejność zgłoszeń.
    4. Poprzez zgłoszenie udziału uczestnik Szkolenia potwierdza, że zapoznał się z niniejszymi Warunkami Uczestnictwa oraz że jej akceptuje.
    5. Szkolenia IZFiA odbywają się: stacjonarnie w miejscu wskazanym przez Organizatora („Szkolenie stacjonarne”), za pomocą środków umożliwiających porozumiewanie się na odległość – platformy szkoleniowej wybranej przez IZFiA („Szkolenie zdalne”) lub w obu tych formułach łącznie („Szkolenie hybrydowe”). Informacja o formule Szkolenia jest publikowana przez IZFiA w momencie ogłoszenia zapisów na Szkolenie, przy czym IZFiA zastrzega sobie możliwość zmiany formuły w wyjątkowych sytuacjach, o czym poinformuje zarejestrowanych już uczestników.
    6. W przypadku Szkolenia stacjonarnego, poprzez zgłoszenie udziału Uczestnik zobowiązuje się stosować do wszelkich środków bezpieczeństwa, w szczególności sanitarnego, wskazanych przez Organizatora.
    7. W przypadku Szkolenia zdalnego, poprzez zgłoszenie udziału Uczestnik potwierdza, że posiada niezbędne narzędzia umożliwiające uczestnictwo w Szkoleniu tj.: komputer lub inne urządzenie elektroniczne z dostępem do Internetu, aktywne konto poczty elektronicznej oraz oprogramowanie, w tym przeglądarkę internetową, umożliwiające dostęp do platformy szkoleniowej IZFiA i udział w Szkoleniu. IZFiA nie ponosi odpowiedzialności za brak możliwości udziału w Szkoleniu, wynikający z problemów technicznych po stronie Uczestnika.
    8. Dane niezbędne do uzyskania dostępu do platformy szkoleniowej IZFiA i Szkolenia Organizator przekazuje uczestnikowi po dokonaniu weryfikacji zgłoszenia. Uczestnik zobowiązuje się do nieprzekazywania osobom trzecim danych dostępowych do platformy szkoleniowej IZFiA, bez uprzedniego uzgodnienia z IZFiA.
    9. Powyższe zapisy stosuje się odpowiednio również do Szkolenia hybrydowego.

    Płatność

    1. Poprzez zgłoszenie udziału w Szkoleniu uczestnik zobowiązuje się do zapłaty wynagrodzenia z tytułu organizowanego Szkolenia, wskazanego przez IZFiA w informacjach o Szkoleniu. Kwota netto zostanie powiększona o należny podatek VAT według stawki obowiązującej zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa.
    2. Płatność wynagrodzenia za szkolenie odbywała się będzie na podstawie prawidłowo wystawionej przez IZFiA faktury VAT, przelewem na rachunek bankowy i w terminie na niej wskazanym. W tytule przelewu należy wskazać numer faktury VAT.
    3. Poprzez zgłoszenie udziału w Szkoleniu uczestnik akceptuje wystawienie i przesłanie faktury VAT w formie elektronicznej na wskazany przez siebie w formularzu zgłoszenia adres poczty elektronicznej, zgodnie z art. 106n ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz upoważnia Organizatora do wystawienia faktury VAT bez podpisu osoby upoważnionej do jej odbioru.

    Rezygnacja / Odwołanie

    1. W przypadku rezygnacji z udziału w Szkoleniu, aby uzyskać zwrot opłaty z tytułu uczestnictwa w Szkoleniu, należy poinformować o tym Organizatora najpóźniej w terminie 5 dni przed datą Szkolenia za pośrednictwem poczty elektronicznej. Rezygnacja z udziału w Szkoleniu w terminie późniejszym niż na 5 dni przed datą Szkolenia lub nieuczestniczenie osoby zgłoszonej w Szkoleniu, nie będzie stanowić podstawy do żądania zwrotu opłaty z tytułu uczestnictwa w Szkoleniu od IZFiA.
    2. W przypadku braku możliwości uczestniczenia osoby zgłoszonej w Szkoleniu, można wskazać inną osobę jako uczestnika Szkolenia, o czym należy poinformować IZFiA najpóźniej w terminie 3 dni przed datą Szkolenia.
    3. IZFiA zastrzega prawo odwołania Szkolenia lub zmiany jego terminu w przypadku braku wystarczającej liczby uczestników lub wystąpienia innych istotnych okoliczności.
    4. W przypadku odwołania Szkolenia przez IZFiA, wniesione opłaty z tytułu uczestnictwa w Szkoleniu zostaną zwrócone, chyba że uczestnik w terminie 7 dni od dnia otrzymania informacji o odwołaniu Szkolenia poinformuje IZFiA za pośrednictwem poczty elektronicznej, że chce wpłacone środki wykorzystać w ramach płatności za inne Szkolenie IZFiA.
    5. Zwrot środków nastąpi bez oprocentowania i odsetek na rachunek bankowy, z którego dokonano płatności na rzecz IZFiA, najpóźniej w terminie 14 dni od dnia poinformowania o odwołaniu Szkolenia.

    Prawa autorskie

    1. Wszelkie prawa autorskie, majątkowe i osobiste, do Szkolenia i materiałów dystrybuowanych w związku ze Szkoleniem przysługują Organizatorowi, bądź osobom prowadzącym Szkolenie we współpracy z Organizatorem. Uczestnik nie jest uprawniony do ich dalszego rozpowszechniania, bez uprzedniej, pisemnej zgody IZFiA.
    2. Uczestnik Szkolenia nie jest uprawniony do utrwalania dźwięku lub obrazu z jego przebiegu bez uprzedniej, pisemnej zgodny IZFiA. W przypadku dokonania takiego utrwalenia bez zgody, IZFiA może zażądać od uczestnika Szkolenia skasowania nagrania lub jeżeli zostało już rozpowszechnione, do zaniechania dalszego rozpowszechniania i usunięcia nagrania z nośników elektronicznych lub z sieci Internet, a także naprawienia związanej z tym szkody.

    Dane osobowe

    Poprzez zgłoszenie udziału w Szkoleniu uczestnik oświadcza, że został poinformowany, o tym że:

    1. administratorem jego danych osobowych jest Izba Zarządzających Funduszami i Aktywami z siedzibą w Warszawie, ul. Książęca 4, 00-489 Warszawa, poczta@izfa.pl, tel. 22 537 76 30,
    2. jego dane osobowe będą przetwarzane w celu organizacji i przeprowadzenia szkolenia przez IZFiA, dystrybucji materiałów i informacji dotyczących Szkolenia oraz ewaluacji Szkolenia, na podstawie zgody udzielonej przeze mnie poprzez wypełnienie formularza zgłoszenia,
    3. odbiorcami danych osobowych mogą być w szczególności podmioty świadczące na rzecz IZFiA usługi księgowe, informatyczne, archiwizacji oraz obsługujące Szkolenie,
    4. dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do zrealizowania Szkolenia oraz dochodzenia i obrony przed roszczeniami tj. biegu ogólnych terminów przedawnienia roszczeń liczonych od dnia realizacji Szkolenia,
    5. uczestnik posiada prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przeniesienia danych,
    6. uczestnik ma możliwość wycofania zgody, przy czym wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania danych osobowych, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem,
    7. uczestnikowi przysługuje uprawnienie wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
    8. podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi uczestnictwo w Szkoleniu.

    Kontakt

    Szkolenie - certyfikaty

    Uczestnictwo w szkoleniu potwierdzone zostanie certyfikatem, który będzie mógł być wykorzystany w celu udokumentowania doskonalenia umiejętności zawodowych m.in. przez radców prawnych i adwokatów.

    Certyfikat będzie przesłany uczestnikom mailem w formacie PDF.

    UKNF również honoruje certyfikaty IZFiA.