Polski Ład – wpływ na rozliczenia podatkowe TFI oraz funduszy | Izba Zarządzających Funduszami i Aktywami

Polski Ład – wpływ na rozliczenia podatkowe TFI oraz funduszy

Polski Ład – wpływ na rozliczenia podatkowe TFI oraz funduszy
03.02.2022
-

Szkolenie odbędzie się w formie online. Zapisani uczestnicy otrzymają link do logowania się do pokoju szkoleń. Nie jest wymagane instalowanie dodatkowego oprogramowania, jak również hasła dostępu. Z sytemu można korzystać poprzez przeglądarkę internetową.

Ze względu na wzmożone zabezpieczenia systemowe w instytucjach finansowych link do szkolenia może być blokowany. Zalecamy korzystanie z sieci domowych, z wyłączonym VPN.

„Polski Ład” jest już kolejną, na przestrzeni ostatnich kilku lat, rewolucją podatkową. Tym razem jest to jednak „rewolucja” szczególna, która dotknęła praktycznie wszystkich przedsiębiorców i która często wprowadza zupełnie nowe warunki gry w obszarze rozliczeń podatkowych.

Szkolenie ma na celu ustalenie, w jakim zakresie „Polski Ład” wpłynie na działalność podmiotów z sektora funduszowego z uwzględnieniem specyfiki każdego TFI lub funduszu, jego miejsca w strukturze grupy kapitałowej, kategoriach lokat, struktury zatrudnienia.

W trakcie szkolenia omówione zostaną przekrojowo zagadnienia z kluczowych obszarów podatkowych: CIT, VAT, PIT, podatku u źródła oraz implikacje zmian w obszarze oskładkowania wynagrodzeń (ZUS). Szkolenie będzie dotyczyło zagadnień wyłącznie wyraźnie dotykających sektor funduszowy, dlatego uczestnicy zapoznają się z praktycznymi implikacjami zmian dla TFI, zarządzanych funduszy oraz pracowników TFI. Rezultatem szkolenia będzie też wskazanie obszarów rozliczeń podatkowych, które ze względu na nowe regulacje, będą wymagały dodatkowych działań lub weryfikacji.

Szczególny nacisk położony zostanie na zidentyfikowanie zmian negatywnych lub ryzyk związanych z lokatami funduszy (inwestycje w nieruchomości lub spółki zagraniczne, finansowanie dłużne, inwestycje w spółki nierentowne – jako obszary ryzyka). Szkolenie będzie dotyczyć również wskazania szans lub rozwiązań potencjalnie korzystnych (Grupa VAT, możliwość wyłączenia zwolnienia z VAT). Przedmiotem omówienia będą również implikacje zmian dla pracowników oraz osób współpracujących z TFI.

Szkolenie adresowane jest w szczególności do dyrektorów finansowych, zespołów podatkowych oraz zespołów księgowych funduszy inwestycyjnych.

Szkolenie zorganizowane przy współpracy z Kancelarią Kempa Gruchot Rawicz Zaborowska.

Program
  1. CIT – w jakim zakresie nowelizacja może spowodować zmianę statusu podatkowego funduszu lub jego lokat?
    1. fundusz jako spółka nieruchomościowa – zmiany w zakresie amortyzacji;
    2. zmiany w obszarze CFC i rezydencji podatkowej a status zagranicznych spółek portfelowych funduszy;
    3. zmiany dotyczące kalkulacji tzw. cienkiej kapitalizacji – zagadnienia związane z finansowaniem spółek portfelowych;
    4. czy rynek funduszy powinien obawiać się przepisów o ukrytej dywidendzie?
    5. nowe przepisy uszczelniające - czy fundusze powinny płacić podatek minimalny?
    6. zmiany przepisów o opodatkowaniu restrukturyzacji – wpływ na inwestycje funduszy.
  2. Nowe/stare regulacje w obszarze podatku u źródła (WHT) – nowa rzeczywistość po 3 latach „odraczania” przepisów
    1. w jakim zakresie nowe przepisy mają zastosowanie do płatności realizowanych przez fundusze lub TFI?
    2. w jaki sposób fundusze i TFI powinny dochowywać należytej staranności?
    3. Jak i kiedy badać koncepcję rzeczywistego właściciela należności?
    4. kiedy warto wystąpić o opinię zabezpieczającą (opinię o stosowaniu preferencji)?
  3. Zmiany w ustawie PIT i dotyczące składek zdrowotnych
    1. jak Polski Ład może wpłynąć na formy zatrudnienia w TFI? Co (i czy) warto rekomendować pracownikom TFI?
    2. w jaki sposób naliczać zaliczki PIT w ramach rozliczeń płacowych w kontekście rozporządzenia MF z dnia 7 stycznia 2022 r.?
    3. zmiany w zakresie inwestowania w fundusze za pośrednictwem spółek osobowych, jak należy rozumieć nowe przepisy w kontekście dotychczasowego orzecznictwa sądów administracyjnych?
    4. zmiany dotyczące skutków połączenia funduszy inwestycyjnych zamkniętych.
  4. Nowelizacja ustawy VAT
    1. omówienie przepisów dot. grupy VAT – czy jest to atrakcyjny instrument w branży funduszowej?
    2. możliwość rezygnacji ze zwolnienia z VAT usług zarządzania funduszami – czy warto skorzystać?

    Maciej Gruchot

    Maciej Gruchot
    Maciej Gruchot
    Doradca Podatkowy, Partner, Kancelaria prawno-podatkowa KGRZ

    Doradca podatkowy z 8-letnim doświadczeniem w świadczeniu usług prawnych i podatkowych. Doświadczenie zdobywał m.in. w firmach doradczych z kręgu big4, polskich kancelariach i firmach doradczych, a także w Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa. W przeszłości wykładowca prawa finansów publicznych oraz finansów jednostek samorządu terytorialnego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego.

    Praktyka Macieja obejmuje doradztwo podatkowe w zakresie: bieżącego wsparcia przedsiębiorców, doradztwa transakcyjnego i restrukturyzacyjnego, wdrażania procedur podatkowych, a także obsługi międzynarodowych struktur kapitałowych.

    Maciej doradzał w przeszłości kluczowym podmiotom z sektora finansowego (m.in. ubezpieczycielom, towarzystwom funduszy inwestycyjnych), branży spożywczej oraz produkcyjnej. Jego praktyka obejmowała w szczególności doradztwo restrukturyzacyjne (m.in. integracja bardzo istotnych podmiotów sektora finansowego, tworzenie dedykowanej struktury inwestycyjnej, restrukturyzacje międzynarodowych grup kapitałowych inwestujących w nieruchomości), prowadzenie kompleksowych przeglądów podatkowych, doradztwo transakcyjne i bieżące wsparcie w rozliczeniach podatkowych.

    Jest absolwentem Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Ukończył również 2-letnie studium prawa UE i brytyjskiego w Centrum Prawa Brytyjskiego zorganizowane w ramach współpracy Uniwersytetu Warszawskiego i Uniwersytetu w Cambridge. Absolwent studiów doktoranckich na Uniwersytecie Warszawskim.

    Szkolenie - koszty szkolenia 550/650

    • Członkowie i Podmioty wspierające IZFiA – 550 zł + VAT/osoba
    • Instytucje nie należące do IZFiA – 650 zł + VAT/osoba

    Osoby zarejestrowane na szkolenie, po odbyciu szkolenia i potwierdzeniu uczestnictwa, otrzymają pod swoim adresem e-mail fakturę VAT. Płatność wynagrodzenia za szkolenie odbywała się będzie przelewem na rachunek bankowy i w terminie na niej wskazanym. W tytule przelewu należy wskazać numer faktury VAT.

    Szkolenie - warunki uczestnictwa od 1 stycznia 2021

    WARUNKI UCZESTNICTWA W SZKOLENIU IZFiA (obowiązujące od 1 stycznia 2021 r., „Warunki Uczestnictwa”)

    Organizator

    Organizatorem Szkolenia jest Izba Zarządzających Funduszami i Aktywami („IZFiA” lub „Organizator”) z siedzibą w Warszawie przy ulicy Książęcej 4, 00-498 Warszawa, wpisana do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 223836, NIP 521-33-24-692, REGON 015899552.

    Zgłoszenie i udział

    1. Warunkiem uczestnictwa w Szkoleniu jest prawidłowe zgłoszenie udziału, przez które rozumie się wypełnienie formularza zgłoszenia udostępnionego przez IZFiA i przesłanie go do IZFiA najpóźniej w terminie 3 dni przed datą Szkolenia.
    2. Formularz zgłoszenia wymaga podania co najmniej następujących danych uczestnika: imię i nazwisko uczestnika, stanowisko, adres poczty elektronicznej, telefon kontaktowy oraz danych podmiotu dokonującego płatności w zależności od tego czy jest nim uczestnik czy np. jego pracodawca: nazwa, adres, NIP.
    3. Liczba miejsc jest ograniczona i pod uwagę brana jest kolejność zgłoszeń.
    4. Poprzez zgłoszenie udziału uczestnik Szkolenia potwierdza, że zapoznał się z niniejszymi Warunkami Uczestnictwa oraz że jej akceptuje.
    5. Szkolenia IZFiA odbywają się: stacjonarnie w miejscu wskazanym przez Organizatora („Szkolenie stacjonarne”), za pomocą środków umożliwiających porozumiewanie się na odległość – platformy szkoleniowej wybranej przez IZFiA („Szkolenie zdalne”) lub w obu tych formułach łącznie („Szkolenie hybrydowe”). Informacja o formule Szkolenia jest publikowana przez IZFiA w momencie ogłoszenia zapisów na Szkolenie, przy czym IZFiA zastrzega sobie możliwość zmiany formuły w wyjątkowych sytuacjach, o czym poinformuje zarejestrowanych już uczestników.
    6. W przypadku Szkolenia stacjonarnego, poprzez zgłoszenie udziału Uczestnik zobowiązuje się stosować do wszelkich środków bezpieczeństwa, w szczególności sanitarnego, wskazanych przez Organizatora.
    7. W przypadku Szkolenia zdalnego, poprzez zgłoszenie udziału Uczestnik potwierdza, że posiada niezbędne narzędzia umożliwiające uczestnictwo w Szkoleniu tj.: komputer lub inne urządzenie elektroniczne z dostępem do Internetu, aktywne konto poczty elektronicznej oraz oprogramowanie, w tym przeglądarkę internetową, umożliwiające dostęp do platformy szkoleniowej IZFiA i udział w Szkoleniu. IZFiA nie ponosi odpowiedzialności za brak możliwości udziału w Szkoleniu, wynikający z problemów technicznych po stronie Uczestnika.
    8. Dane niezbędne do uzyskania dostępu do platformy szkoleniowej IZFiA i Szkolenia Organizator przekazuje uczestnikowi po dokonaniu weryfikacji zgłoszenia. Uczestnik zobowiązuje się do nieprzekazywania osobom trzecim danych dostępowych do platformy szkoleniowej IZFiA, bez uprzedniego uzgodnienia z IZFiA.
    9. Powyższe zapisy stosuje się odpowiednio również do Szkolenia hybrydowego.

    Płatność

    1. Poprzez zgłoszenie udziału w Szkoleniu uczestnik zobowiązuje się do zapłaty wynagrodzenia z tytułu organizowanego Szkolenia, wskazanego przez IZFiA w informacjach o Szkoleniu. Kwota netto zostanie powiększona o należny podatek VAT według stawki obowiązującej zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa.
    2. Płatność wynagrodzenia za szkolenie odbywała się będzie na podstawie prawidłowo wystawionej przez IZFiA faktury VAT, przelewem na rachunek bankowy i w terminie na niej wskazanym. W tytule przelewu należy wskazać numer faktury VAT.
    3. Poprzez zgłoszenie udziału w Szkoleniu uczestnik akceptuje wystawienie i przesłanie faktury VAT w formie elektronicznej na wskazany przez siebie w formularzu zgłoszenia adres poczty elektronicznej, zgodnie z art. 106n ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz upoważnia Organizatora do wystawienia faktury VAT bez podpisu osoby upoważnionej do jej odbioru.

    Rezygnacja / Odwołanie

    1. W przypadku rezygnacji z udziału w Szkoleniu, aby uzyskać zwrot opłaty z tytułu uczestnictwa w Szkoleniu, należy poinformować o tym Organizatora najpóźniej w terminie 5 dni przed datą Szkolenia za pośrednictwem poczty elektronicznej. Rezygnacja z udziału w Szkoleniu w terminie późniejszym niż na 5 dni przed datą Szkolenia lub nieuczestniczenie osoby zgłoszonej w Szkoleniu, nie będzie stanowić podstawy do żądania zwrotu opłaty z tytułu uczestnictwa w Szkoleniu od IZFiA.
    2. W przypadku braku możliwości uczestniczenia osoby zgłoszonej w Szkoleniu, można wskazać inną osobę jako uczestnika Szkolenia, o czym należy poinformować IZFiA najpóźniej w terminie 3 dni przed datą Szkolenia.
    3. IZFiA zastrzega prawo odwołania Szkolenia lub zmiany jego terminu w przypadku braku wystarczającej liczby uczestników lub wystąpienia innych istotnych okoliczności.
    4. W przypadku odwołania Szkolenia przez IZFiA, wniesione opłaty z tytułu uczestnictwa w Szkoleniu zostaną zwrócone, chyba że uczestnik w terminie 7 dni od dnia otrzymania informacji o odwołaniu Szkolenia poinformuje IZFiA za pośrednictwem poczty elektronicznej, że chce wpłacone środki wykorzystać w ramach płatności za inne Szkolenie IZFiA.
    5. Zwrot środków nastąpi bez oprocentowania i odsetek na rachunek bankowy, z którego dokonano płatności na rzecz IZFiA, najpóźniej w terminie 14 dni od dnia poinformowania o odwołaniu Szkolenia.

    Prawa autorskie

    1. Wszelkie prawa autorskie, majątkowe i osobiste, do Szkolenia i materiałów dystrybuowanych w związku ze Szkoleniem przysługują Organizatorowi, bądź osobom prowadzącym Szkolenie we współpracy z Organizatorem. Uczestnik nie jest uprawniony do ich dalszego rozpowszechniania, bez uprzedniej, pisemnej zgody IZFiA.
    2. Uczestnik Szkolenia nie jest uprawniony do utrwalania dźwięku lub obrazu z jego przebiegu bez uprzedniej, pisemnej zgodny IZFiA. W przypadku dokonania takiego utrwalenia bez zgody, IZFiA może zażądać od uczestnika Szkolenia skasowania nagrania lub jeżeli zostało już rozpowszechnione, do zaniechania dalszego rozpowszechniania i usunięcia nagrania z nośników elektronicznych lub z sieci Internet, a także naprawienia związanej z tym szkody.

    Dane osobowe

    Poprzez zgłoszenie udziału w Szkoleniu uczestnik oświadcza, że został poinformowany, o tym że:

    1. administratorem jego danych osobowych jest Izba Zarządzających Funduszami i Aktywami z siedzibą w Warszawie, ul. Książęca 4, 00-489 Warszawa, poczta@izfa.pl, tel. 22 537 76 30,
    2. jego dane osobowe będą przetwarzane w celu organizacji i przeprowadzenia szkolenia przez IZFiA, dystrybucji materiałów i informacji dotyczących Szkolenia oraz ewaluacji Szkolenia, na podstawie zgody udzielonej przeze mnie poprzez wypełnienie formularza zgłoszenia,
    3. odbiorcami danych osobowych mogą być w szczególności podmioty świadczące na rzecz IZFiA usługi księgowe, informatyczne, archiwizacji oraz obsługujące Szkolenie,
    4. dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do zrealizowania Szkolenia oraz dochodzenia i obrony przed roszczeniami tj. biegu ogólnych terminów przedawnienia roszczeń liczonych od dnia realizacji Szkolenia,
    5. uczestnik posiada prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przeniesienia danych,
    6. uczestnik ma możliwość wycofania zgody, przy czym wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania danych osobowych, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem,
    7. uczestnikowi przysługuje uprawnienie wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
    8. podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi uczestnictwo w Szkoleniu.

    Kontakt

    Szkolenie - certyfikaty

    Uczestnictwo w szkoleniu potwierdzone zostanie certyfikatem, który będzie mógł być wykorzystany w celu udokumentowania doskonalenia umiejętności zawodowych m.in. przez radców prawnych i adwokatów.

    Certyfikat będzie przesłany uczestnikom mailem w formacie PDF.