Szkolenie "Migracja cyklu rozliczeniowego z T+2 na T+1 w Europie - wyzwania, doświadczenia, rekomendacje i przygotowanie migracji" - 24 września 2025 r.

W związku z nadchodzącym w Europie skróceniem cyklu rozliczeniowego papierów wartościowych z dwóch dni (T+2) do jednego dnia (T+1) i datą migracji wyznaczoną na 11 października 2027 r. (rekomendowana przez ESMA, uzgodniona na poziomie Komisji Europejskiej) zapraszamy na omówienie najważniejszych faktów i wyzwań związanych z przejściem na krótszy cykl rozliczeniowy. Głównym punktem dyskusji będzie raport "High-level Roadmap to T+1 securities settlement in the EU" opublikowany przez dedykowany komitet przy ESMA, składający się z przedstawicieli branży, zawierający zestaw rekomendacji w celu efektywnego przejścia na T+1. Oprócz tego omówimy doświadczenia USA, Kanady i Meksyku związane z migracją na T+1 w maju 2024 r., oraz jak - na podstawie tych doświadczeń i rekomendacji - zaplanować i dostosować się do tej migracji.
Przejście na T+1 będzie bardzo szeroką zmianą i będzie miało wpływ na następujące obszary i procesy takie jak:
• alokacje zleceń
• potwierdzanie transakcji
• uzgodnienia (rekoncyliacje) transakcji i matching
• instrukcje rozliczeniowe
• zarządzanie płynnością
• zabezpieczanie pozycji FX
• wyceny aktywów/NAV
Skuteczne dostosowanie będzie wymagało w dużej mierze automatyzacji procesów, stąd mimo ponad 2 lat do daty migracji, jest to najlepszy czas, żeby rozpocząć przygotowania i budżetowanie odpowiednich zmian.
Szkolenie dedykowane dla pracowników TFI zaangażowanych w proces transakcyjny i cykl rozliczeniowy (zarządzający, traderzy, specjaliści ds. rozliczeń / middle office), zarządzających płynnością i pozycją FX, zarządzających ryzykiem (z punktu widzenia ryzyka płynności oraz ryzyka braku rozliczenia), pracowników odpowiedzialnych za wyceny aktywów, członków zarządów nadzorujących te obszary oraz pracowników innych podmiotów z ekosystemu (depozytariusze, biura maklerskie, agenci transferowi, firmy księgowe).
- Wprowadzenie do rozliczenia T+1 - najważniejsze fakty, adopcja na świecie, status adopcji w Europie
- Omówienie dokumentu "High-level Roadmap to T+1 securities settlement in the EU"
- Docelowy harmonogram rozliczenia transakcji T->T+1 (Operational timetable)
- Rekomendacje dla poszczególnych faz i obszarów
- Przedstawienie najważniejszych wniosków i doświadczeń z migracji krajów Ameryki Północnej na rozliczenie T+1
- Jak się przygotować do migracji - w tym szczególne implikacje związane z przejściem na T+1 dla TFI i innych podmiotów z ekosystemu (depozytariusze, biura maklerskie, agenci transferowi, firmy księgowe).
Prowadzący
Maciej Kowalczyk, CFA, FRM

Specjalista z zakresu: fintech, funduszy inwestycyjnych, zarządzania operacyjnego, zarządzania ryzykiem (w szczególności ryzyka rynkowego), zarządzania projektami IT, zarządzania danymi, systemów do zarządzania portfelem i ryzykiem inwestycyjnym i płatności.
Wykwalifikowany w zarządzaniu ryzykiem w zarządzaniu aktywami, zdobywał doświadczenia w pracy w Royal Bank of Scotland, Accenture w zespole zarządzania ryzykiem finansowym oraz w fintechu Turbine Analytics S.A., gdzie był odpowiedzialny od strony merytorycznej za stworzenie i rozwój systemów i produkty: Turbine Asset Manager oraz Turbine Risk Analytics – rozwiązania do zarządzania portfelem oraz ryzykiem dla firm zarządzających aktywami wdrożone w 25 instytucjach, w ponad 450 funduszach. Obecnie współpracuje z PwC w obszarze doradztwa dla banków, płatności, zarządzania aktywami i analiz ilościowych i ryzyka. Członek europejskiego zespołu roboczego PwC ds. migracji na T+1.
Licencjonowany Financial Risk Manager (certyfikat wydany przez Global Association of Risk Professionals, ID 181492) oraz Charted Financial Analyst (certyfikat wydany przez CFA Institute, ID 163073). Absolwent Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Prowadzący szkolenia z zarządzania ryzykiem, analizy danych oraz zmian regulacyjnych. Wykładowca na studiach podyplomowych na Uniwersytecie Koźmińskiego (instrumenty pochodne).
Koszt i warunki uczestnictwa
Szkolenie - warunki uczestnictwa od 1 stycznia 2021
Koszty szkolenia
Członkowie i Podmioty wspierające IZFiA - 650 zł + VAT/osoba
Instytucje niezrzeszone w IZFiA – 750 zł + VAT/osoba
Osoby zarejestrowane na szkolenie, po odbyciu szkolenia otrzymają pod swoim adresem e-mail fakturę VAT. Płatność wynagrodzenia za szkolenie odbywała się będzie przelewem na rachunek bankowy i w terminie na niej wskazanym. W tytule przelewu należy wskazać numer faktury VAT.
WARUNKI UCZESTNICTWA W SZKOLENIU IZFiA („Warunki Uczestnictwa”)
Organizator
Organizatorem Szkolenia jest Izba Zarządzających Funduszami i Aktywami („IZFiA” lub „Organizator”) z siedzibą w Warszawie przy ulicy Książęcej 4, 00-498 Warszawa, wpisana do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 223836, NIP 521-33-24-692, REGON 015899552.
Zgłoszenie i udział
- Warunkiem uczestnictwa w Szkoleniu jest prawidłowe zgłoszenie udziału, przez które rozumie się wypełnienie formularza zgłoszenia udostępnionego przez IZFiA i przesłanie go do IZFiA najpóźniej w terminie 3 dni przed datą Szkolenia.
- Formularz zgłoszenia wymaga podania co najmniej następujących danych uczestnika: imię i nazwisko uczestnika, stanowisko, adres poczty elektronicznej, telefon kontaktowy oraz danych podmiotu dokonującego płatności w zależności od tego czy jest nim uczestnik czy np. jego pracodawca: nazwa, adres, NIP.
- Liczba miejsc jest ograniczona i pod uwagę brana jest kolejność zgłoszeń.
- Poprzez zgłoszenie udziału uczestnik Szkolenia potwierdza, że zapoznał się z niniejszymi Warunkami Uczestnictwa oraz że jej akceptuje.
- Szkolenia IZFiA odbywają się: stacjonarnie w miejscu wskazanym przez Organizatora („Szkolenie stacjonarne”), za pomocą środków umożliwiających porozumiewanie się na odległość – platformy szkoleniowej wybranej przez IZFiA („Szkolenie zdalne”) lub w obu tych formułach łącznie („Szkolenie hybrydowe”). Informacja o formule Szkolenia jest publikowana przez IZFiA w momencie ogłoszenia zapisów na Szkolenie, przy czym IZFiA zastrzega sobie możliwość zmiany formuły w wyjątkowych sytuacjach, o czym poinformuje zarejestrowanych już uczestników.
- W przypadku Szkolenia stacjonarnego, poprzez zgłoszenie udziału Uczestnik zobowiązuje się stosować do wszelkich środków bezpieczeństwa, w szczególności sanitarnego, wskazanych przez Organizatora.
- W przypadku Szkolenia zdalnego, poprzez zgłoszenie udziału Uczestnik potwierdza, że posiada niezbędne narzędzia umożliwiające uczestnictwo w Szkoleniu tj.: komputer lub inne urządzenie elektroniczne z dostępem do Internetu, aktywne konto poczty elektronicznej oraz oprogramowanie, w tym przeglądarkę internetową, umożliwiające dostęp do platformy szkoleniowej IZFiA i udział w Szkoleniu. IZFiA nie ponosi odpowiedzialności za brak możliwości udziału w Szkoleniu, wynikający z problemów technicznych po stronie Uczestnika.
- Dane niezbędne do uzyskania dostępu do platformy szkoleniowej IZFiA i Szkolenia Organizator przekazuje uczestnikowi po dokonaniu weryfikacji zgłoszenia. Uczestnik zobowiązuje się do nieprzekazywania osobom trzecim danych dostępowych do platformy szkoleniowej IZFiA, bez uprzedniego uzgodnienia z IZFiA.
- Powyższe zapisy stosuje się odpowiednio również do Szkolenia hybrydowego.
Płatność
- Poprzez zgłoszenie udziału w Szkoleniu uczestnik zobowiązuje się do zapłaty wynagrodzenia z tytułu organizowanego Szkolenia, wskazanego przez IZFiA w informacjach o Szkoleniu. Kwota netto zostanie powiększona o należny podatek VAT według stawki obowiązującej zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa.
- Płatność wynagrodzenia za szkolenie odbywała się będzie na podstawie prawidłowo wystawionej przez IZFiA faktury VAT, przelewem na rachunek bankowy i w terminie na niej wskazanym. W tytule przelewu należy wskazać numer faktury VAT.
- Poprzez zgłoszenie udziału w Szkoleniu uczestnik akceptuje wystawienie i przesłanie faktury VAT w formie elektronicznej na wskazany przez siebie w formularzu zgłoszenia adres poczty elektronicznej, zgodnie z art. 106n ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz upoważnia Organizatora do wystawienia faktury VAT bez podpisu osoby upoważnionej do jej odbioru.
Rezygnacja / Odwołanie
- W przypadku rezygnacji z udziału w Szkoleniu, aby uzyskać zwrot opłaty z tytułu uczestnictwa w Szkoleniu, należy poinformować o tym Organizatora najpóźniej w terminie 5 dni przed datą Szkolenia za pośrednictwem poczty elektronicznej. Rezygnacja z udziału w Szkoleniu w terminie późniejszym niż na 5 dni przed datą Szkolenia lub nieuczestniczenie osoby zgłoszonej w Szkoleniu, nie będzie stanowić podstawy do żądania zwrotu opłaty z tytułu uczestnictwa w Szkoleniu od IZFiA.
- W przypadku braku możliwości uczestniczenia osoby zgłoszonej w Szkoleniu, można wskazać inną osobę jako uczestnika Szkolenia, o czym należy poinformować IZFiA najpóźniej w terminie 3 dni przed datą Szkolenia.
- IZFiA zastrzega prawo odwołania Szkolenia lub zmiany jego terminu w przypadku braku wystarczającej liczby uczestników lub wystąpienia innych istotnych okoliczności.
- W przypadku odwołania Szkolenia przez IZFiA, wniesione opłaty z tytułu uczestnictwa w Szkoleniu zostaną zwrócone, chyba że uczestnik w terminie 7 dni od dnia otrzymania informacji o odwołaniu Szkolenia poinformuje IZFiA za pośrednictwem poczty elektronicznej, że chce wpłacone środki wykorzystać w ramach płatności za inne Szkolenie IZFiA.
- Zwrot środków nastąpi bez oprocentowania i odsetek na rachunek bankowy, z którego dokonano płatności na rzecz IZFiA, najpóźniej w terminie 14 dni od dnia poinformowania o odwołaniu Szkolenia.
Prawa autorskie
- Wszelkie prawa autorskie, majątkowe i osobiste, do Szkolenia i materiałów dystrybuowanych w związku ze Szkoleniem przysługują Organizatorowi, bądź osobom prowadzącym Szkolenie we współpracy z Organizatorem. Uczestnik nie jest uprawniony do ich dalszego rozpowszechniania, bez uprzedniej, pisemnej zgody IZFiA.
- Uczestnik Szkolenia nie jest uprawniony do utrwalania dźwięku lub obrazu z jego przebiegu bez uprzedniej, pisemnej zgodny IZFiA. W przypadku dokonania takiego utrwalenia bez zgody, IZFiA może zażądać od uczestnika Szkolenia skasowania nagrania lub jeżeli zostało już rozpowszechnione, do zaniechania dalszego rozpowszechniania i usunięcia nagrania z nośników elektronicznych lub z sieci Internet, a także naprawienia związanej z tym szkody.
Dane osobowe
Poprzez zgłoszenie udziału w Szkoleniu uczestnik oświadcza, że został poinformowany, o tym że:
- administratorem jego danych osobowych jest Izba Zarządzających Funduszami i Aktywami z siedzibą w Warszawie, ul. Książęca 4, 00-489 Warszawa, poczta@izfa.pl, tel. 22 537 76 30,
- jego dane osobowe będą przetwarzane w celu organizacji i przeprowadzenia szkolenia przez IZFiA, dystrybucji materiałów i informacji dotyczących Szkolenia oraz ewaluacji Szkolenia, na podstawie zgody udzielonej przeze mnie poprzez wypełnienie formularza zgłoszenia,
- odbiorcami danych osobowych mogą być w szczególności podmioty świadczące na rzecz IZFiA usługi księgowe, informatyczne, archiwizacji oraz obsługujące Szkolenie,
- dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do zrealizowania Szkolenia oraz dochodzenia i obrony przed roszczeniami tj. biegu ogólnych terminów przedawnienia roszczeń liczonych od dnia realizacji Szkolenia,
- uczestnik posiada prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przeniesienia danych,
- uczestnik ma możliwość wycofania zgody, przy czym wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania danych osobowych, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem,
- uczestnikowi przysługuje uprawnienie wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
- podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi uczestnictwo w Szkoleniu.
Kontakt
- Informacja w sprawach szkoleń: Ewa Madej, emadej@izfa.pl, + 48 783 590 814.
Certyfikat
Szkolenie - certyfikaty
Uczestnictwo w szkoleniu potwierdzone zostanie certyfikatem, który będzie mógł być wykorzystany w celu udokumentowania doskonalenia umiejętności zawodowych m.in. przez radców prawnych i adwokatów.
Certyfikat będzie przesłany uczestnikom mailem w formacie PDF.