Konflikty interesów oraz tajemnica zawodowa w towarzystwach funduszy inwestycyjnych i grupach kapitałowych
Szkolenie odbędzie się w formie online. Zapisani uczestnicy otrzymają link do logowania się do pokoju szkoleń. Nie jest wymagane instalowanie dodatkowego oprogramowania, jak również hasła dostępu. Z sytemu można korzystać poprzez przeglądarkę internetową.
Ze względu na wzmożone zabezpieczenia systemowe w instytucjach finansowych link do szkolenia może być blokowany. Zalecamy korzystanie z sieci domowych, z wyłączonym VPN.
Zapobieganie powstawaniu konfliktów interesów oraz zarządzanie powstałymi konfliktami interesów w celu ochrony interesów uczestników funduszy inwestycyjnych stanowi jeden z kluczowych obowiązków towarzystw funduszy inwestycyjnych.
Infrastruktura sektora funduszy inwestycyjnych (m. in. agenci firm inwestycyjnych, depozytariusze, outsourcerzy), konstrukcja produktów oferowanych przez TFI, struktura organizacyjna TFI lub powiązania w ramach grup kapitałowych mogą prowadzić do powstawania konfliktów interesów.
Niniejsze szkolenie ma na celu przekazanie wiedzy z zasad prawidłowej identyfikacji oraz zarządzania powstałymi konfliktami interesów. Szczególna uwaga zostanie poświęcona nowym obowiązkom związanym z prawidłową identyfikacją konfliktów interesów dotyczących m. in. akcjonariuszy oraz outsourcerów wynikającym z Rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 18 listopada 2020 r. w sprawie sposobu, trybu oraz warunków prowadzenia działalności przez towarzystwa funduszy inwestycyjnych (Dz. U. z 2020 r., poz. 2103).
Omówiona zostanie także problematyka roli komórek nadzoru zgodności działalności z prawem (compliance) w identyfikacji i zarządzaniu konfliktami interesów, a także zasady odpowiedzialności z tytułu naruszenia zasad zarządzania i przeciwdziałania konfliktom interesów w kontekście naruszenia interesu uczestników.
W trakcie szkolenia poruszona zostanie także problematyka tajemnicy zawodowej, w szczególności w kontekście przekazywania informacji objętych tajemnicą zawodową w ramach grup kapitałowych (m. in. grupowe raportowanie compliance, przekazywanie informacji o zgromadzonych aktywach, raporty biznesowe).
Uczestnicy pozyskają praktyczną wiedzę na temat prawidłowego identyfikowania i zarządzania konfliktami interesów oraz postępowania z tajemnicą zawodową.
Szkolenie adresowane jest m. in. do: Inspektorów Nadzoru, Audytorów Wewnętrznych, pracowników komórek nadzoru zgodności działalności z prawem i audytu wewnętrznego oraz pracowników innych jednostek organizacyjnych:
- towarzystw funduszy inwestycyjnych,
- agentów transferowych,
- depozytariuszy,
- dystrybutorów funduszy inwestycyjnych.
Szkolenie zorganizowane przy współpracy z Kancelarią Sadkowski i Wspólnicy sp. k.
- Konflikt interesów – definicja, zakres
- Obowiązki depozytariuszy, TFI i dystrybutorów funduszy związane z występowaniem konfliktów interesów (regulacje wewnętrzne, rejestry, sprawozdania dla kierownictwa)
- Potencjalny, rzeczywisty oraz immanentny konflikt interesów, a możliwość świadczenia usług na rzecz klienta
- Właściwa struktura organizacyjna jako mitygant ryzyka powstania konfliktów interesów
- Sposoby i narzędzia zarządzania konfliktami interesów
- Zasady zarządzania transakcjami własnymi pracowników i członków organów w celu uniknięcia występowania konfliktu interesów
- Konflikty interesów w ramach grup kapitałowych
- Transakcje wewnątrzgrupowe jako potencjalne źródło powstania konfliktu interesów
- Przyjmowanie i przekazywanie świadczeń pieniężnych i niepieniężnych, a możliwość powstania konfliktu interesów (zachęty)
- Konflikty interesów w przypadkach powierzenia wykonywania czynności podmiotom trzecim (outsourcerzy, agenci transferowi, dystrybutorzy funduszy inwestycyjnych)
- Rola i zadania komórek nadzoru zgodności działalności z prawem (compliance) oraz audytu wewnętrznego
- Oczekiwania i praktyka nadzorcza KNF – wytyczne, stanowiska, orzecznictwo
- Odpowiedzialność z tytułu naruszenia zasad zarządzania i przeciwdziałania konfliktom interesów – naruszenie interesu uczestników jako podstawa do odebrania licencji?
- Zasady i warunki dostępu do informacji objętych tajemnicą zawodową
- Przekazywanie informacji objętych tajemnicą zawodową w ramach grup kapitałowych (umowy, sprawozdawczość wewnętrzna)
- Tajemnica zawodowa, a zasady przetwarzania danych osobowych (RODO)
- Case studies (najczęściej występujące problemy)
Prowadzący
Piotr Gołębiowski
Koncentruje się w swojej działalności na kwestiach prawnych związanych z bankowością i finansami, rynkami kapitałowymi oraz kwestiami regulacyjnymi. Posiada ponad 16 letnie doświadczenie zawodowe. Pełnił funkcję dyrektora działu compliance (inspektora nadzoru oraz AML Officera) i doradcy prawnego w jednym z największych bankowych towarzystw funduszy inwestycyjnych. Zajmował także stanowisko prawnika, a następnie pełnił obowiązki dyrektora działu prawnego i compliance w domu maklerskim zajmującym pozycję lidera na rynku Forex w Europie Środkowo-Wschodniej, któremu pomagał w jego międzynarodowym rozwoju. Był także menadżerem odpowiedzialnym za nadzór nad działalnością zagraniczną oddziału firmy inwestycyjnej w jednym z bankowych domów maklerskich. W trakcie swojej kariery zajmował także stanowisko głównego prawnika oraz dyrektora działu compliance i nadzoru wewnętrznego (inspektora nadzoru) w spółce publicznej. Współpracował z polską i międzynarodową kancelarią prawną oraz współpracował z bankami komercyjnymi. Piotr Gołębiowski posiada wieloletnie doświadczenie związane z obsługą towarzystw funduszy inwestycyjnych oraz funduszy inwestycyjnych, w szczególności związane z wdrażaniem produktów inwestycyjnych i emerytalnych takich jak m. in. programy inwestycyjne, portfele inwestycyjne, pracownicze plany kapitałowe (PPK) czy indywidualne konta emerytalne (IKE). Doradzał w dostosowaniu instytucji finansowych do wymogów regulacji MiFID, ESG, CRD/CAD, MAR, RODO, BMR, FRP, PRIIPs, SFTR, EMIR, FATCA, CRS, PSD, UCITS czy ZAFI.
Posiada także szerokie doświadczenie w zakresie prawnych aspektów obrotu instrumentami finansowymi, ze szczególnym uwzględnieniem rynku Forex. Doradzał instytucjom finansowym w postępowaniach prowadzonych przed Komisją Nadzoru Finansowego m. in. w zakresie udzielenia zezwolenia na prowadzenie działalności maklerskiej, jego rozszerzenia, a także wykorzystania paszportu MiFID do prowadzenia działalności maklerskiej na terytorium państw członkowskich UE w formie oddziału oraz bez otwierania oddziału (cross-border). Prowadził także postępowania przed Komisją Nadzoru Finansowego o udzielenie zgody na prowadzenie działalności maklerskiej poza terytorium państw członkowskich UE oraz w zakresie udzielenia zgody dla członków zarządu instytucji finansowych. Doradzał w postępowaniach o udzielenie zezwolenia na utworzenie funduszu inwestycyjnego, jak również w zakresie dokonywania zmian w statutach funduszy inwestycyjnych. Reprezentował instytucje finansowe w bieżących kontaktach z Komisją Nadzoru Finansowego oraz podczas kontroli przeprowadzanych przez jej upoważnionych pracowników. Przygotowywał instytucje finansowe do badania i oceny ryzyka nadzorczego (BION) dokonywanego przez Komisję Nadzoru Finansowego.
Doradzał przy tworzeniu firm inwestycyjnych poza granicami Polski oraz nabywaniu i zbywaniu ich udziałów. Jako pracownik instytucji finansowych doradzał w sporządzaniu wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy oraz w sporządzaniu skarg do sądów administracyjnych. Posiada także wszechstronne doświadczenie w projektowaniu oraz wprowadzaniu systemów przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowania terroryzmu (AML/CFT). Doradzał przy ich wprowadzaniu prawie we wszystkich państwach UE, a także w krajach poza UE oraz szkolił pracowników instytucji finansowych w tym zakresie. Jest autorem pierwszego na polskim rynku wydawniczym, praktycznego komentarza do ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (P.P.Gołębiowski,
Katarzyna Majer-Gębska
Specjalizuje się w prawie rynku kapitałowego, ze szczególnym uwzględnieniem działalności funduszy inwestycyjnych oraz firm inwestycyjnych, prawie handlowym i finansowym. Posiada wszechstronne doświadczenie w projektowaniu oraz wprowadzaniu systemów przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowania terroryzmu (AML/CFT), związanych z RODO i ESG. Doradzała przy ich wprowadzaniu oraz wielokrotnie szkoliła pracowników instytucji finansowych w tym zakresie. Doradzała w zakresie postępowań przed Komisją Nadzoru Finansowego (KNF), Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) oraz przed Sądem Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Prowadziła między innymi postępowania przed KNF związane z tworzeniem i rejestracją towarzystw funduszy inwestycyjnych, uzyskiwaniem zezwoleń na pośrednictwo w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa, zezwolenia na prowadzenie działalności maklerskiej, zezwoleń na zarządzanie portfelami sekurytyzowanych wierzytelności, zgód na zarządzanie portfelem, przeprowadzała audyty instytucji finansowych i nieruchomości oraz reprezentowała instytucje finansowe w postępowaniach przed UOKiK.
Obecnie bierze udział w bieżącej obsłudze podmiotów rynku finansowego, w tym towarzystw funduszy inwestycyjnych, domów i biur maklerskich, oddziałów zagranicznych firm inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz spółek publicznych. Udziela porad zarówno podmiotom nadzorowanym, jak i inwestorom w szerokim zakresie transakcji finansowych, ESG, AML oraz w kwestiach regulacyjnych.
Posiada doświadczenie w zakresie pełnienia funkcji inspektora nadzoru i AML Officera w podmiotach rynku kapitałowego. Zasiada w radach nadzorczych podmiotów regulowanych.
Prowadzi szkolenia m.in. z zakresu funkcjonowania podmiotów rynku kapitałowego, ESG, AML i crowdfundingu. Wykładowca prawa energetycznego na Wydziale MEiL Politechniki Warszawskiej.
Koszt i warunki uczestnictwa
Szkolenie - koszty szkolenia 550/650
- Członkowie i Podmioty wspierające IZFiA – 550 zł + VAT/osoba
- Instytucje nie należące do IZFiA – 650 zł + VAT/osoba
Osoby zarejestrowane na szkolenie, po odbyciu szkolenia i potwierdzeniu uczestnictwa, otrzymają pod swoim adresem e-mail fakturę VAT. Płatność wynagrodzenia za szkolenie odbywała się będzie przelewem na rachunek bankowy i w terminie na niej wskazanym. W tytule przelewu należy wskazać numer faktury VAT.
Szkolenie - warunki uczestnictwa od 1 stycznia 2021
WARUNKI UCZESTNICTWA W SZKOLENIU IZFiA (obowiązujące od 1 stycznia 2021 r., „Warunki Uczestnictwa”)
Organizator
Organizatorem Szkolenia jest Izba Zarządzających Funduszami i Aktywami („IZFiA” lub „Organizator”) z siedzibą w Warszawie przy ulicy Książęcej 4, 00-498 Warszawa, wpisana do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 223836, NIP 521-33-24-692, REGON 015899552.
Zgłoszenie i udział
- Warunkiem uczestnictwa w Szkoleniu jest prawidłowe zgłoszenie udziału, przez które rozumie się wypełnienie formularza zgłoszenia udostępnionego przez IZFiA i przesłanie go do IZFiA najpóźniej w terminie 3 dni przed datą Szkolenia.
- Formularz zgłoszenia wymaga podania co najmniej następujących danych uczestnika: imię i nazwisko uczestnika, stanowisko, adres poczty elektronicznej, telefon kontaktowy oraz danych podmiotu dokonującego płatności w zależności od tego czy jest nim uczestnik czy np. jego pracodawca: nazwa, adres, NIP.
- Liczba miejsc jest ograniczona i pod uwagę brana jest kolejność zgłoszeń.
- Poprzez zgłoszenie udziału uczestnik Szkolenia potwierdza, że zapoznał się z niniejszymi Warunkami Uczestnictwa oraz że jej akceptuje.
- Szkolenia IZFiA odbywają się: stacjonarnie w miejscu wskazanym przez Organizatora („Szkolenie stacjonarne”), za pomocą środków umożliwiających porozumiewanie się na odległość – platformy szkoleniowej wybranej przez IZFiA („Szkolenie zdalne”) lub w obu tych formułach łącznie („Szkolenie hybrydowe”). Informacja o formule Szkolenia jest publikowana przez IZFiA w momencie ogłoszenia zapisów na Szkolenie, przy czym IZFiA zastrzega sobie możliwość zmiany formuły w wyjątkowych sytuacjach, o czym poinformuje zarejestrowanych już uczestników.
- W przypadku Szkolenia stacjonarnego, poprzez zgłoszenie udziału Uczestnik zobowiązuje się stosować do wszelkich środków bezpieczeństwa, w szczególności sanitarnego, wskazanych przez Organizatora.
- W przypadku Szkolenia zdalnego, poprzez zgłoszenie udziału Uczestnik potwierdza, że posiada niezbędne narzędzia umożliwiające uczestnictwo w Szkoleniu tj.: komputer lub inne urządzenie elektroniczne z dostępem do Internetu, aktywne konto poczty elektronicznej oraz oprogramowanie, w tym przeglądarkę internetową, umożliwiające dostęp do platformy szkoleniowej IZFiA i udział w Szkoleniu. IZFiA nie ponosi odpowiedzialności za brak możliwości udziału w Szkoleniu, wynikający z problemów technicznych po stronie Uczestnika.
- Dane niezbędne do uzyskania dostępu do platformy szkoleniowej IZFiA i Szkolenia Organizator przekazuje uczestnikowi po dokonaniu weryfikacji zgłoszenia. Uczestnik zobowiązuje się do nieprzekazywania osobom trzecim danych dostępowych do platformy szkoleniowej IZFiA, bez uprzedniego uzgodnienia z IZFiA.
- Powyższe zapisy stosuje się odpowiednio również do Szkolenia hybrydowego.
Płatność
- Poprzez zgłoszenie udziału w Szkoleniu uczestnik zobowiązuje się do zapłaty wynagrodzenia z tytułu organizowanego Szkolenia, wskazanego przez IZFiA w informacjach o Szkoleniu. Kwota netto zostanie powiększona o należny podatek VAT według stawki obowiązującej zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa.
- Płatność wynagrodzenia za szkolenie odbywała się będzie na podstawie prawidłowo wystawionej przez IZFiA faktury VAT, przelewem na rachunek bankowy i w terminie na niej wskazanym. W tytule przelewu należy wskazać numer faktury VAT.
- Poprzez zgłoszenie udziału w Szkoleniu uczestnik akceptuje wystawienie i przesłanie faktury VAT w formie elektronicznej na wskazany przez siebie w formularzu zgłoszenia adres poczty elektronicznej, zgodnie z art. 106n ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz upoważnia Organizatora do wystawienia faktury VAT bez podpisu osoby upoważnionej do jej odbioru.
Rezygnacja / Odwołanie
- W przypadku rezygnacji z udziału w Szkoleniu, aby uzyskać zwrot opłaty z tytułu uczestnictwa w Szkoleniu, należy poinformować o tym Organizatora najpóźniej w terminie 5 dni przed datą Szkolenia za pośrednictwem poczty elektronicznej. Rezygnacja z udziału w Szkoleniu w terminie późniejszym niż na 5 dni przed datą Szkolenia lub nieuczestniczenie osoby zgłoszonej w Szkoleniu, nie będzie stanowić podstawy do żądania zwrotu opłaty z tytułu uczestnictwa w Szkoleniu od IZFiA.
- W przypadku braku możliwości uczestniczenia osoby zgłoszonej w Szkoleniu, można wskazać inną osobę jako uczestnika Szkolenia, o czym należy poinformować IZFiA najpóźniej w terminie 3 dni przed datą Szkolenia.
- IZFiA zastrzega prawo odwołania Szkolenia lub zmiany jego terminu w przypadku braku wystarczającej liczby uczestników lub wystąpienia innych istotnych okoliczności.
- W przypadku odwołania Szkolenia przez IZFiA, wniesione opłaty z tytułu uczestnictwa w Szkoleniu zostaną zwrócone, chyba że uczestnik w terminie 7 dni od dnia otrzymania informacji o odwołaniu Szkolenia poinformuje IZFiA za pośrednictwem poczty elektronicznej, że chce wpłacone środki wykorzystać w ramach płatności za inne Szkolenie IZFiA.
- Zwrot środków nastąpi bez oprocentowania i odsetek na rachunek bankowy, z którego dokonano płatności na rzecz IZFiA, najpóźniej w terminie 14 dni od dnia poinformowania o odwołaniu Szkolenia.
Prawa autorskie
- Wszelkie prawa autorskie, majątkowe i osobiste, do Szkolenia i materiałów dystrybuowanych w związku ze Szkoleniem przysługują Organizatorowi, bądź osobom prowadzącym Szkolenie we współpracy z Organizatorem. Uczestnik nie jest uprawniony do ich dalszego rozpowszechniania, bez uprzedniej, pisemnej zgody IZFiA.
- Uczestnik Szkolenia nie jest uprawniony do utrwalania dźwięku lub obrazu z jego przebiegu bez uprzedniej, pisemnej zgodny IZFiA. W przypadku dokonania takiego utrwalenia bez zgody, IZFiA może zażądać od uczestnika Szkolenia skasowania nagrania lub jeżeli zostało już rozpowszechnione, do zaniechania dalszego rozpowszechniania i usunięcia nagrania z nośników elektronicznych lub z sieci Internet, a także naprawienia związanej z tym szkody.
Dane osobowe
Poprzez zgłoszenie udziału w Szkoleniu uczestnik oświadcza, że został poinformowany, o tym że:
- administratorem jego danych osobowych jest Izba Zarządzających Funduszami i Aktywami z siedzibą w Warszawie, ul. Książęca 4, 00-489 Warszawa, poczta@izfa.pl, tel. 22 537 76 30,
- jego dane osobowe będą przetwarzane w celu organizacji i przeprowadzenia szkolenia przez IZFiA, dystrybucji materiałów i informacji dotyczących Szkolenia oraz ewaluacji Szkolenia, na podstawie zgody udzielonej przeze mnie poprzez wypełnienie formularza zgłoszenia,
- odbiorcami danych osobowych mogą być w szczególności podmioty świadczące na rzecz IZFiA usługi księgowe, informatyczne, archiwizacji oraz obsługujące Szkolenie,
- dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do zrealizowania Szkolenia oraz dochodzenia i obrony przed roszczeniami tj. biegu ogólnych terminów przedawnienia roszczeń liczonych od dnia realizacji Szkolenia,
- uczestnik posiada prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przeniesienia danych,
- uczestnik ma możliwość wycofania zgody, przy czym wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania danych osobowych, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem,
- uczestnikowi przysługuje uprawnienie wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
- podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi uczestnictwo w Szkoleniu.
Kontakt
- Informacja w sprawach szkoleń: Ewa Madej, emadej@izfa.pl, + 48 783 590 814.
- Informacja w sprawie faktur: Sylwia Kłosowicz-Jechowska, sklosowicz-jechowska@izfa.pl, +48 667 450 141.
Certyfikat
Szkolenie - certyfikaty
Uczestnictwo w szkoleniu potwierdzone zostanie certyfikatem, który będzie mógł być wykorzystany w celu udokumentowania doskonalenia umiejętności zawodowych m.in. przez radców prawnych i adwokatów.
Certyfikat będzie przesłany uczestnikom mailem w formacie PDF.