Klient detaliczny w sporze z instytucją finansową – specyfika cywilnych postępowań spornych, aktualne trendy i stan orzecznictwa | Izba Zarządzających Funduszami i Aktywami

Klient detaliczny w sporze z instytucją finansową – specyfika cywilnych postępowań spornych, aktualne trendy i stan orzecznictwa

Klient detaliczny w sporze z instytucją finansową – specyfika cywilnych postępowań spornych, aktualne trendy i stan orzecznictwa

Klient detaliczny w sporze z instytucją finansową – specyfika cywilnych postępowań spornych, aktualne trendy i stan orzecznictwa

Klient detaliczny w sporze z instytucją finansową – specyfika cywilnych postępowań spornych, aktualne trendy i stan orzecznictwa
16.03.2022
-
-

Szkolenie odbędzie się w formie online. Zapisani uczestnicy otrzymają link do logowania się do pokoju szkoleń. Nie jest wymagane instalowanie dodatkowego oprogramowania, jak również hasła dostępu. Z sytemu można korzystać poprzez przeglądarkę internetową.

Ze względu na wzmożone zabezpieczenia systemowe w instytucjach finansowych link do szkolenia może być blokowany. Zalecamy korzystanie z sieci domowych, z wyłączonym VPN.

Partnerem szkolenia jest Kancelaria SPCG Studnicki Płeszka Ćwiąkalski Górski.

Szkolenie skierowane jest do członków zarządów, rad nadzorczych oraz osób tworzących działy prawne w instytucjach finansowych – towarzystwach funduszy inwestycyjnych, domach maklerskich i bankach posiadających biura maklerskie lub pełniących funkcję depozytariusza funduszy inwestycyjnych.

Program
  1. Wstęp: środki ochrony klientów detalicznych – historia, trendy i tendencje.
  2. Klient detaliczny a konsument – status powoda w postępowaniu przeciwko instytucji finansowej.
  3. Reżim abuzywności a statut funduszu inwestycyjnego – dwie linie orzecznicze.
  4. Podstawy i przesłanki odpowiedzialności zarządzającego funduszem, depozytariusza i dystrybutora – kto, za co i jak odpowiada na gruncie postępowania cywilnego. 
  5. Specyfika postępowania dowodowego w sprawie między klientem detalicznym a instytucją finansową – opinia biegłego, równoległe postępowanie karne, decyzje administracyjne i protokoły kontrolne Komisji Nadzoru Finansowego, informacje objęte tajemnicą organu nadzoru. 
  6. Podsumowanie – prognozy na przyszłość.

    Artur Zapała

    Artur Zapała
    Artur Zapała
    Radca prawny, Partner, Kancelaria SPCG

    Kieruje pracami warszawskiego oddziału SPCG.

    Doświadczenie zdobywał w pracy zarówno w administracji państwowej (Komisja Papierów Wartościowych i Giełd, poprzednik KNF) jak i w międzynarodowej kancelarii prawnej. Specjalizuje się w prawie papierów wartościowych, obsłudze firm inwestycyjnych, towarzystw funduszy inwestycyjnych, banków, zakładów ubezpieczeń i innych instytucji finansowych. Posiada doświadczenie w transakcjach typu M&A, sekurytyzacji i nabywaniu portfeli wierzytelności.

    Wielokrotnie reprezentował klientów w procesach dotyczących nabywania akcji instytucji finansowych, postępowaniach administracyjnych przed KNF, przygotowywaniu i przeprowadzaniu publicznych ofert papierów wartościowych i innych transakcji na rynku kapitałowym, w tym wezwań do zapisywania się na sprzedaż lub zamianę akcji spółki publicznej.

    Od kwietnia 2019 r. jest przedstawicielem regionu CEE w grupie konsultacyjnej przy Komitecie Stałym ESMA (European Securities and Markets Authority) ds. Funduszy Inwestycyjnych (IMSC).

    Szymon Jelonek

    mężczyzna w okularach
    Szymon Jelonek
    Senior Associate, Dentons

    Radca prawny, senior associate w warszawskim biurze kancelarii Dentons, jest członkiem Zespołu Postępowań Sądowych i Arbitrażu. Specjalizuje się w obsłudze i reprezentacji instytucji finansowych w sporach z inwestorami indywidualnymi. Doradza w szczególności towarzystwom funduszy inwestycyjnych, bankom-depozytariuszom oraz dystrybutorom instrumentów finansowych. Posiada doświadczenie w zakresie ustanawiania, administrowania i egzekwowania zabezpieczeń emisji papierów wartościowych oraz bieżącej obsługi spółek kapitałowych.

    Doradztwem w obszarze odpowiedzialności cywilnej na rynku kapitałowym zajmuje się od 2016 r. Wspiera klientów w sprawach spornych na etapie przedsądowym, reprezentuje banki, domy maklerskie i towarzystwa funduszy inwestycyjnych w postępowaniach przed sądami powszechnymi i Sądem Najwyższym; prowadzi także negocjacje ugodowe.

    Szymon specjalizuje się również w analizie i ocenie mocy wiążącej decyzji administracyjnych w postępowaniach cywilnych, w tym aktów Komisji Nadzoru Finansowego wydawanych względem instytucji finansowych.

    Jest także wykładowcą akademickim – prowadzi warsztaty z zakresu financial litigation na Uniwersytecie SWPS oraz zajęcia z odpowiedzialności cywilnej za greenwashing i naruszenia regulacji ESG w Szkole Głównej Handlowej w ramach studiów podyplomowych „Strategiczna transformacja ESG w przedsiębiorstwie”.

    tel. +48 517 122 615; szymon.jelonek@dentons.com

    Aleksandra Grzesiak

    Aleksandra Grzesiak
    Aleksandra Grzesiak
    Radca prawny, Senior Associate, Kancelaria SPCG

    Specjalizuje się w postępowaniach spornych z udziałem przedsiębiorców zarówno na etapie przedsądowym, jak również na etapie reprezentacji Klientów przed sądami powszechnymi i arbitrażowymi. Jej doświadczenie zawodowe obejmuje w szczególności spory pracownicze, spory z zakresu zwalczania nieuczciwej konkurencji, a także spory bankowe.

    Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Instytutu Filologii Romańskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Ukończyła także Szkołę Prawa Hiszpańskiego w Centrum Prawa Hiszpańskiego i Europejskiego Uniwersytetu Warszawskiego, a w ramach programu Socrates Erasmus studiowała prawo na Universitat de Barcelona.

    Stażystka Międzynarodowej Organizacji Pracy w Genewie. Zajmowała się problematyką prawa do sądu w zakresie ubezpieczeń społecznych. Uczestniczka konferencji międzynarodowych, w tym Littler Mendelson Employer Conference 2010 w Waszyngtonie oraz Annual Conference on European Labour Law 2011, Academy of European Law w Trewirze. Autorka artykułów z zakresu prawa pracy, m.in. dla American Bar Association.

    dr Piotr Rodziewicz

    dr Piotr Rodziewicz
    dr Piotr Rodziewicz
    Adwokat, Senior Associate, Kancelaria SPCG

    Kieruje pracami oddziału kancelarii we Wrocławiu. Specjalizuje się w prawie cywilnym, prawie handlowym, prawie bankowym oraz zagadnieniach prawnych związanych z funkcjonowaniem funduszy inwestycyjnych.

    Z powodzeniem reprezentował Klientów SPCG w licznych sporach cywilnych. Posiada bogate doświadczenie w zakresie reprezentacji banków w postępowaniach cywilnych, w tym w szczególności depozytariuszy w sprawach związanych z funkcjonowaniem funduszy inwestycyjnych. Świadczy usługi bieżącego doradztwa prawnego na rzecz banków i funduszy inwestycyjnych sporządzając w tym zakresie liczne opinie i memoranda dotyczące w m.in. zagadnień związanych z reprezentacją i likwidacją funduszy inwestycyjnych.

    Wielokrotnie uczestniczył w procesach due diligence, zajmując się problematyką z zakresu ochrony danych osobowych i prawa własności intelektualnej.

    Posiada doświadczenie w zakresie reprezentacji Klientów SPCG w sprawach karnych, występując w charakterze pełnomocnika i obrońcy.

    Ukończył z wyróżnieniem Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Jest zatrudniony na stanowisku adiunkta w Zakładzie Prawa Cywilnego i Prawa Międzynarodowego Prywatnego na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Studiował na Universität Salzburg w Austrii. Ukończył Szkołę Prawa Amerykańskiego organizowaną we współpracy z Chicago Kent College of Law Illinois Institute of Technology. Uczestniczył w Programme in European Private Law for Postgraduates.

    Autor licznych publikacji z zakresu prawa prywatnego międzynarodowego, międzynarodowego postępowania cywilnego, a także poświęconych problematyce Online Dispute Resolution (ODR). Wykonawca w wielu międzynarodowych projektach badawczych. Wygłaszał referaty na uznanych międzynarodowych konferencjach naukowych m.in. w Brnie, Rio de Janeiro, Wiedniu i Wilnie.

    Szkolenie - koszty szkolenia 550/650

    • Członkowie i Podmioty wspierające IZFiA – 550 zł + VAT/osoba
    • Instytucje nie należące do IZFiA – 650 zł + VAT/osoba

    Osoby zarejestrowane na szkolenie, po odbyciu szkolenia i potwierdzeniu uczestnictwa, otrzymają pod swoim adresem e-mail fakturę VAT. Płatność wynagrodzenia za szkolenie odbywała się będzie przelewem na rachunek bankowy i w terminie na niej wskazanym. W tytule przelewu należy wskazać numer faktury VAT.

    Szkolenie - warunki uczestnictwa od 1 stycznia 2021

    WARUNKI UCZESTNICTWA W SZKOLENIU IZFiA (obowiązujące od 1 stycznia 2021 r., „Warunki Uczestnictwa”)

    Organizator

    Organizatorem Szkolenia jest Izba Zarządzających Funduszami i Aktywami („IZFiA” lub „Organizator”) z siedzibą w Warszawie przy ulicy Książęcej 4, 00-498 Warszawa, wpisana do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 223836, NIP 521-33-24-692, REGON 015899552.

    Zgłoszenie i udział

    1. Warunkiem uczestnictwa w Szkoleniu jest prawidłowe zgłoszenie udziału, przez które rozumie się wypełnienie formularza zgłoszenia udostępnionego przez IZFiA i przesłanie go do IZFiA najpóźniej w terminie 3 dni przed datą Szkolenia.
    2. Formularz zgłoszenia wymaga podania co najmniej następujących danych uczestnika: imię i nazwisko uczestnika, stanowisko, adres poczty elektronicznej, telefon kontaktowy oraz danych podmiotu dokonującego płatności w zależności od tego czy jest nim uczestnik czy np. jego pracodawca: nazwa, adres, NIP.
    3. Liczba miejsc jest ograniczona i pod uwagę brana jest kolejność zgłoszeń.
    4. Poprzez zgłoszenie udziału uczestnik Szkolenia potwierdza, że zapoznał się z niniejszymi Warunkami Uczestnictwa oraz że jej akceptuje.
    5. Szkolenia IZFiA odbywają się: stacjonarnie w miejscu wskazanym przez Organizatora („Szkolenie stacjonarne”), za pomocą środków umożliwiających porozumiewanie się na odległość – platformy szkoleniowej wybranej przez IZFiA („Szkolenie zdalne”) lub w obu tych formułach łącznie („Szkolenie hybrydowe”). Informacja o formule Szkolenia jest publikowana przez IZFiA w momencie ogłoszenia zapisów na Szkolenie, przy czym IZFiA zastrzega sobie możliwość zmiany formuły w wyjątkowych sytuacjach, o czym poinformuje zarejestrowanych już uczestników.
    6. W przypadku Szkolenia stacjonarnego, poprzez zgłoszenie udziału Uczestnik zobowiązuje się stosować do wszelkich środków bezpieczeństwa, w szczególności sanitarnego, wskazanych przez Organizatora.
    7. W przypadku Szkolenia zdalnego, poprzez zgłoszenie udziału Uczestnik potwierdza, że posiada niezbędne narzędzia umożliwiające uczestnictwo w Szkoleniu tj.: komputer lub inne urządzenie elektroniczne z dostępem do Internetu, aktywne konto poczty elektronicznej oraz oprogramowanie, w tym przeglądarkę internetową, umożliwiające dostęp do platformy szkoleniowej IZFiA i udział w Szkoleniu. IZFiA nie ponosi odpowiedzialności za brak możliwości udziału w Szkoleniu, wynikający z problemów technicznych po stronie Uczestnika.
    8. Dane niezbędne do uzyskania dostępu do platformy szkoleniowej IZFiA i Szkolenia Organizator przekazuje uczestnikowi po dokonaniu weryfikacji zgłoszenia. Uczestnik zobowiązuje się do nieprzekazywania osobom trzecim danych dostępowych do platformy szkoleniowej IZFiA, bez uprzedniego uzgodnienia z IZFiA.
    9. Powyższe zapisy stosuje się odpowiednio również do Szkolenia hybrydowego.

    Płatność

    1. Poprzez zgłoszenie udziału w Szkoleniu uczestnik zobowiązuje się do zapłaty wynagrodzenia z tytułu organizowanego Szkolenia, wskazanego przez IZFiA w informacjach o Szkoleniu. Kwota netto zostanie powiększona o należny podatek VAT według stawki obowiązującej zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa.
    2. Płatność wynagrodzenia za szkolenie odbywała się będzie na podstawie prawidłowo wystawionej przez IZFiA faktury VAT, przelewem na rachunek bankowy i w terminie na niej wskazanym. W tytule przelewu należy wskazać numer faktury VAT.
    3. Poprzez zgłoszenie udziału w Szkoleniu uczestnik akceptuje wystawienie i przesłanie faktury VAT w formie elektronicznej na wskazany przez siebie w formularzu zgłoszenia adres poczty elektronicznej, zgodnie z art. 106n ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz upoważnia Organizatora do wystawienia faktury VAT bez podpisu osoby upoważnionej do jej odbioru.

    Rezygnacja / Odwołanie

    1. W przypadku rezygnacji z udziału w Szkoleniu, aby uzyskać zwrot opłaty z tytułu uczestnictwa w Szkoleniu, należy poinformować o tym Organizatora najpóźniej w terminie 5 dni przed datą Szkolenia za pośrednictwem poczty elektronicznej. Rezygnacja z udziału w Szkoleniu w terminie późniejszym niż na 5 dni przed datą Szkolenia lub nieuczestniczenie osoby zgłoszonej w Szkoleniu, nie będzie stanowić podstawy do żądania zwrotu opłaty z tytułu uczestnictwa w Szkoleniu od IZFiA.
    2. W przypadku braku możliwości uczestniczenia osoby zgłoszonej w Szkoleniu, można wskazać inną osobę jako uczestnika Szkolenia, o czym należy poinformować IZFiA najpóźniej w terminie 3 dni przed datą Szkolenia.
    3. IZFiA zastrzega prawo odwołania Szkolenia lub zmiany jego terminu w przypadku braku wystarczającej liczby uczestników lub wystąpienia innych istotnych okoliczności.
    4. W przypadku odwołania Szkolenia przez IZFiA, wniesione opłaty z tytułu uczestnictwa w Szkoleniu zostaną zwrócone, chyba że uczestnik w terminie 7 dni od dnia otrzymania informacji o odwołaniu Szkolenia poinformuje IZFiA za pośrednictwem poczty elektronicznej, że chce wpłacone środki wykorzystać w ramach płatności za inne Szkolenie IZFiA.
    5. Zwrot środków nastąpi bez oprocentowania i odsetek na rachunek bankowy, z którego dokonano płatności na rzecz IZFiA, najpóźniej w terminie 14 dni od dnia poinformowania o odwołaniu Szkolenia.

    Prawa autorskie

    1. Wszelkie prawa autorskie, majątkowe i osobiste, do Szkolenia i materiałów dystrybuowanych w związku ze Szkoleniem przysługują Organizatorowi, bądź osobom prowadzącym Szkolenie we współpracy z Organizatorem. Uczestnik nie jest uprawniony do ich dalszego rozpowszechniania, bez uprzedniej, pisemnej zgody IZFiA.
    2. Uczestnik Szkolenia nie jest uprawniony do utrwalania dźwięku lub obrazu z jego przebiegu bez uprzedniej, pisemnej zgodny IZFiA. W przypadku dokonania takiego utrwalenia bez zgody, IZFiA może zażądać od uczestnika Szkolenia skasowania nagrania lub jeżeli zostało już rozpowszechnione, do zaniechania dalszego rozpowszechniania i usunięcia nagrania z nośników elektronicznych lub z sieci Internet, a także naprawienia związanej z tym szkody.

    Dane osobowe

    Poprzez zgłoszenie udziału w Szkoleniu uczestnik oświadcza, że został poinformowany, o tym że:

    1. administratorem jego danych osobowych jest Izba Zarządzających Funduszami i Aktywami z siedzibą w Warszawie, ul. Książęca 4, 00-489 Warszawa, poczta@izfa.pl, tel. 22 537 76 30,
    2. jego dane osobowe będą przetwarzane w celu organizacji i przeprowadzenia szkolenia przez IZFiA, dystrybucji materiałów i informacji dotyczących Szkolenia oraz ewaluacji Szkolenia, na podstawie zgody udzielonej przeze mnie poprzez wypełnienie formularza zgłoszenia,
    3. odbiorcami danych osobowych mogą być w szczególności podmioty świadczące na rzecz IZFiA usługi księgowe, informatyczne, archiwizacji oraz obsługujące Szkolenie,
    4. dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do zrealizowania Szkolenia oraz dochodzenia i obrony przed roszczeniami tj. biegu ogólnych terminów przedawnienia roszczeń liczonych od dnia realizacji Szkolenia,
    5. uczestnik posiada prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przeniesienia danych,
    6. uczestnik ma możliwość wycofania zgody, przy czym wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania danych osobowych, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem,
    7. uczestnikowi przysługuje uprawnienie wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
    8. podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi uczestnictwo w Szkoleniu.

    Kontakt

    Szkolenie - certyfikaty

    Uczestnictwo w szkoleniu potwierdzone zostanie certyfikatem, który będzie mógł być wykorzystany w celu udokumentowania doskonalenia umiejętności zawodowych m.in. przez radców prawnych i adwokatów.

    Certyfikat będzie przesłany uczestnikom mailem w formacie PDF.

    Klient detaliczny w sporze z instytucją finansową – specyfika cywilnych postępowań spornych, aktualne trendy i stan orzecznictwa

    Formularz zgłoszeniowy

    CAPTCHA