Aspekty regulacyjne ESG - nowe wymogi prawne dla zarządzających funduszami i aktywami | Izba Zarządzających Funduszami i Aktywami

Aspekty regulacyjne ESG - nowe wymogi prawne dla zarządzających funduszami i aktywami

Aspekty regulacyjne ESG - nowe wymogi prawne dla zarządzających funduszami i aktywami
26.10.2021
-

Bezpłatne Seminarium dla Członków IZFiA organizowane we współpracy z PWC Polska.

Seminarium odbędzie się w formie online. Zapisani uczestnicy otrzymają link do logowania się do pokoju szkoleń. Nie jest wymagane instalowanie dodatkowego oprogramowania, jak również hasła dostępu. Z sytemu można korzystać poprzez przeglądarkę internetową.

W ostatnich latach diametralnie na znaczeniu zyskują zagadnienia z zakresu ESG (Environmental, Social and Governance), czyli kwestie środowiskowe, społeczne oraz ładu korporacyjnego. Zmiany prawne na poziomie europejskim pokazują, że obszar ten będzie kluczowy dla rynku finansowego w najbliższych latach. W związku z działalnością prawodawczą organów UE zarządzający aktywami zobowiązani będą do wdrożenia szeregu nowych regulacji w ramach swojej działalności. 

    Dlaczego warto wziąć udział?

    • Poznasz kluczowe dla podmiotów rynku finansowego regulacje z zakresu ESG, w tym SFDR jako akt wprowadzający ujawnienia z zakresu ESG dla sektora finansowego oraz akt delegowany do SFDR (RTS), regulujący obowiązki informacyjne od strony praktycznej,
    • Dowiesz się, jakie zmiany z zakresu ESG wprowadzono do takich aktów prawnych jak Dyrektywa UCITIS, AIFMD, MIFID II oraz IDD (tzw. pakiet kwietniowy / sustainable finance package),
    • Poznasz kryteria klasyfikacji działalności gospodarczej według Rozporządzenia ws Taksonomii oraz dodatkowe obowiązki informacyjne wprowadzane Taksonomią,
    • Poznasz zmiany w raportingu niefinansowym, w tym jakie dane z zakresu ESG raportować za rok 2021 oraz planowane rozszerzenie obowiązków sprawozdawczych na mocy nowelizacji dyrektywy ws. raportowania niefinansowego (CSRD),
    • Dowiesz się, jakie działania w kontekście dostosowania do wymogów ESG rekomendują eksperci prawni z zakresu ESG. 
    Program
    1. Wprowadzenie do regulacji ESG
      • Kluczowe akty prawne z zakresu ESG (obowiązujące i nadchodzące)
      • Przedstawienie harmonogramu wejścia w życie wymienionych regulacji
      • Wybór najważniejszych regulacji z punktu widzenia zarządzających aktywami
    2. SFDR
      • Zakres podmiotowy i przedmiotowy rozporządzenia
      • Kluczowe obowiązki wynikające z rozporządzenia
      • Omówienie kluczowych kwestii dotyczących ujawnień dla zarządzających aktywami
    3. Taksonomia
      • Zakres podmiotowy i przedmiotowy rozporządzenia
      • Kryteria kwalifikacji działalności zrównoważonej środowiskowo
      • Akty delegowane do Taksonomii
      • Omówienie aktualnych interpretacji wybranych problemów prawnych Taksonomii
    4. Zmiany wprowadzone tzw. pakietem kwietniowym
      • Zakres zmian projektu dyrektywy raportowania niefinansowego CSRD względem NFRD
      • Nowe obowiązki wprowadzane przez akty delegowane zmieniające dyrektywy UCITIS
    5. Integracja ESG w systemie zarządzania
      • Wyzwania i kształtujące się praktyki w zakresie wdrożenia wymogów ESG w obszarze zarządzania oraz sprawowania nad nimi nadzoru
    6. Plan działań w zakresie ESG
      • Priorytety w zakresie wdrożenia wymogów ESG - rekomendacje PwC
         

      Aleksandra Bańkowska

      Aleksandra Bańkowska
      Aleksandra Bańkowska
      Adwokat, Partner w PwC Polska

      Aleksandra odpowiada za praktykę finansów i bankowości w ramach PwC Legal. Posiada ponad 15 letnie doświadczenie w doradztwie dla banków i instytucji finansowych. Jest wiodącym doradcą z zakresu ESG w grupach roboczych utworzonych przy Związku Banków Polskich, ds. zrównoważonych finansów oraz grupy ds. Taksonomii, wspierając w opracowaniu wyjaśnień interpretacyjnych dla sektora finansowego w zakresie wdrożenia regulacji ESG. Na co dzień wspiera instytucje finansowe we wdrażaniu ujawnień z poziomu podmiotu i produktu zgodnie z SFDR (w tym opracowania strategii ESG, kryteriów przyznawania kredytów zrównoważonych środowiskowo i związanej z tym oceny kontrahentów), obowiązków raportowych wynikających z Taksonomii i aktów delegowanych względem podmiotów podlegających NFRD (KPIs, w tym Green Assets Ratio), a także zmian wprowadzonych do dyrektywy MIFID II, Solvency II, IDD, UCITIS i AIFMD.

      Łukasz Łyczko

      Łukasz Łyczko
      Łukasz Łyczko
      Radca prawny, Senior Manager w PwC Legal

      Łukasz odpowiada za zagadnienia z zakresu prawa bankowego, ubezpieczeniowego oraz usług płatniczych. Doradzał wielu instytucjom kredytowym oraz finansowym w skomplikowanych projektach regulacyjnych dotyczących wdrożeń wytycznych i rekomendacji polskich i europejskich organów nadzoru. W charakterze eksperta doradza dla grup roboczych utworzonych przy Związku Banków Polskich, w tym grupy ds. zrównoważonych finansów oraz grupy ds. Taksonomii, wspierając w opracowaniu wyjaśnień interpretacyjnych dla sektora finansowego w zakresie regulacji ESG. W codziennej praktyce prowadzi warsztaty z zakresu metodyki wdrażania regulacji ESG m.in dla Estonian Private Equity & Venture Capital Association oraz zapewnia wsparcie regulacyjne przy wdrażaniu ujawnień ESG dla uczestników rynku finansowego.  

      Piotr Bednarski

      Piotr Bednarski
      Piotr Bednarski
      Dyrektor w PwC Polska

      Piotr, od 29 lat w sektorze finansowym, specjalizuje się w doradztwie dla banków w obszarze zarządzania ryzykiem, regulacjach ostrożnościowych i procesach transformacji banków, a także ESG jako czynników kształtujących nowe podejście do regulacji banków i zarządzania ryzykiem. Zrealizował wiele projektów w obszarze zarządzania ryzykiem, zgodności i tworzenia oraz transformacji banków.

      Zanim dołączył do zespołu PwC, przez 16 lat pracował w NBP w obszarze nadzoru bankowego (Generalny Inspektorat Nadzoru Bankowego), a następnie w Urzędzie Komisji Nadzoru Finansowego, w okresie 2000-2008 na stanowiskach zastępcy dyrektora i dyrektora.

      Dorota Hutny

      Dorota Hutny
      Dorota Hutny
      Manager w PwC Advisory

      Dorota posiada ponad 14 lat doświadczenia zawodowego w nadzorze finansowym oraz świadczeniu usług doradczych dla sektora finansowego. Specjalizuje się w zagadnieniach z zakresu nadzoru ostrożnościowego oraz wymogów regulacyjnych dla banków, w tym w zakresie zarządzania ryzykiem z uwzględnieniem czynników ESG, systemu kontroli wewnętrznej, ładu korporacyjnego oraz ujawnień.

      Wydarzenie jest bezpłatne.

      Szkolenie - warunki uczestnictwa od 1 stycznia 2021

      WARUNKI UCZESTNICTWA W SZKOLENIU IZFiA (obowiązujące od 1 stycznia 2021 r., „Warunki Uczestnictwa”)

      Organizator

      Organizatorem Szkolenia jest Izba Zarządzających Funduszami i Aktywami („IZFiA” lub „Organizator”) z siedzibą w Warszawie przy ulicy Książęcej 4, 00-498 Warszawa, wpisana do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 223836, NIP 521-33-24-692, REGON 015899552.

      Zgłoszenie i udział

      1. Warunkiem uczestnictwa w Szkoleniu jest prawidłowe zgłoszenie udziału, przez które rozumie się wypełnienie formularza zgłoszenia udostępnionego przez IZFiA i przesłanie go do IZFiA najpóźniej w terminie 3 dni przed datą Szkolenia.
      2. Formularz zgłoszenia wymaga podania co najmniej następujących danych uczestnika: imię i nazwisko uczestnika, stanowisko, adres poczty elektronicznej, telefon kontaktowy oraz danych podmiotu dokonującego płatności w zależności od tego czy jest nim uczestnik czy np. jego pracodawca: nazwa, adres, NIP.
      3. Liczba miejsc jest ograniczona i pod uwagę brana jest kolejność zgłoszeń.
      4. Poprzez zgłoszenie udziału uczestnik Szkolenia potwierdza, że zapoznał się z niniejszymi Warunkami Uczestnictwa oraz że jej akceptuje.
      5. Szkolenia IZFiA odbywają się: stacjonarnie w miejscu wskazanym przez Organizatora („Szkolenie stacjonarne”), za pomocą środków umożliwiających porozumiewanie się na odległość – platformy szkoleniowej wybranej przez IZFiA („Szkolenie zdalne”) lub w obu tych formułach łącznie („Szkolenie hybrydowe”). Informacja o formule Szkolenia jest publikowana przez IZFiA w momencie ogłoszenia zapisów na Szkolenie, przy czym IZFiA zastrzega sobie możliwość zmiany formuły w wyjątkowych sytuacjach, o czym poinformuje zarejestrowanych już uczestników.
      6. W przypadku Szkolenia stacjonarnego, poprzez zgłoszenie udziału Uczestnik zobowiązuje się stosować do wszelkich środków bezpieczeństwa, w szczególności sanitarnego, wskazanych przez Organizatora.
      7. W przypadku Szkolenia zdalnego, poprzez zgłoszenie udziału Uczestnik potwierdza, że posiada niezbędne narzędzia umożliwiające uczestnictwo w Szkoleniu tj.: komputer lub inne urządzenie elektroniczne z dostępem do Internetu, aktywne konto poczty elektronicznej oraz oprogramowanie, w tym przeglądarkę internetową, umożliwiające dostęp do platformy szkoleniowej IZFiA i udział w Szkoleniu. IZFiA nie ponosi odpowiedzialności za brak możliwości udziału w Szkoleniu, wynikający z problemów technicznych po stronie Uczestnika.
      8. Dane niezbędne do uzyskania dostępu do platformy szkoleniowej IZFiA i Szkolenia Organizator przekazuje uczestnikowi po dokonaniu weryfikacji zgłoszenia. Uczestnik zobowiązuje się do nieprzekazywania osobom trzecim danych dostępowych do platformy szkoleniowej IZFiA, bez uprzedniego uzgodnienia z IZFiA.
      9. Powyższe zapisy stosuje się odpowiednio również do Szkolenia hybrydowego.

      Płatność

      1. Poprzez zgłoszenie udziału w Szkoleniu uczestnik zobowiązuje się do zapłaty wynagrodzenia z tytułu organizowanego Szkolenia, wskazanego przez IZFiA w informacjach o Szkoleniu. Kwota netto zostanie powiększona o należny podatek VAT według stawki obowiązującej zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa.
      2. Płatność wynagrodzenia za szkolenie odbywała się będzie na podstawie prawidłowo wystawionej przez IZFiA faktury VAT, przelewem na rachunek bankowy i w terminie na niej wskazanym. W tytule przelewu należy wskazać numer faktury VAT.
      3. Poprzez zgłoszenie udziału w Szkoleniu uczestnik akceptuje wystawienie i przesłanie faktury VAT w formie elektronicznej na wskazany przez siebie w formularzu zgłoszenia adres poczty elektronicznej, zgodnie z art. 106n ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz upoważnia Organizatora do wystawienia faktury VAT bez podpisu osoby upoważnionej do jej odbioru.

      Rezygnacja / Odwołanie

      1. W przypadku rezygnacji z udziału w Szkoleniu, aby uzyskać zwrot opłaty z tytułu uczestnictwa w Szkoleniu, należy poinformować o tym Organizatora najpóźniej w terminie 5 dni przed datą Szkolenia za pośrednictwem poczty elektronicznej. Rezygnacja z udziału w Szkoleniu w terminie późniejszym niż na 5 dni przed datą Szkolenia lub nieuczestniczenie osoby zgłoszonej w Szkoleniu, nie będzie stanowić podstawy do żądania zwrotu opłaty z tytułu uczestnictwa w Szkoleniu od IZFiA.
      2. W przypadku braku możliwości uczestniczenia osoby zgłoszonej w Szkoleniu, można wskazać inną osobę jako uczestnika Szkolenia, o czym należy poinformować IZFiA najpóźniej w terminie 3 dni przed datą Szkolenia.
      3. IZFiA zastrzega prawo odwołania Szkolenia lub zmiany jego terminu w przypadku braku wystarczającej liczby uczestników lub wystąpienia innych istotnych okoliczności.
      4. W przypadku odwołania Szkolenia przez IZFiA, wniesione opłaty z tytułu uczestnictwa w Szkoleniu zostaną zwrócone, chyba że uczestnik w terminie 7 dni od dnia otrzymania informacji o odwołaniu Szkolenia poinformuje IZFiA za pośrednictwem poczty elektronicznej, że chce wpłacone środki wykorzystać w ramach płatności za inne Szkolenie IZFiA.
      5. Zwrot środków nastąpi bez oprocentowania i odsetek na rachunek bankowy, z którego dokonano płatności na rzecz IZFiA, najpóźniej w terminie 14 dni od dnia poinformowania o odwołaniu Szkolenia.

      Prawa autorskie

      1. Wszelkie prawa autorskie, majątkowe i osobiste, do Szkolenia i materiałów dystrybuowanych w związku ze Szkoleniem przysługują Organizatorowi, bądź osobom prowadzącym Szkolenie we współpracy z Organizatorem. Uczestnik nie jest uprawniony do ich dalszego rozpowszechniania, bez uprzedniej, pisemnej zgody IZFiA.
      2. Uczestnik Szkolenia nie jest uprawniony do utrwalania dźwięku lub obrazu z jego przebiegu bez uprzedniej, pisemnej zgodny IZFiA. W przypadku dokonania takiego utrwalenia bez zgody, IZFiA może zażądać od uczestnika Szkolenia skasowania nagrania lub jeżeli zostało już rozpowszechnione, do zaniechania dalszego rozpowszechniania i usunięcia nagrania z nośników elektronicznych lub z sieci Internet, a także naprawienia związanej z tym szkody.

      Dane osobowe

      Poprzez zgłoszenie udziału w Szkoleniu uczestnik oświadcza, że został poinformowany, o tym że:

      1. administratorem jego danych osobowych jest Izba Zarządzających Funduszami i Aktywami z siedzibą w Warszawie, ul. Książęca 4, 00-489 Warszawa, poczta@izfa.pl, tel. 22 537 76 30,
      2. jego dane osobowe będą przetwarzane w celu organizacji i przeprowadzenia szkolenia przez IZFiA, dystrybucji materiałów i informacji dotyczących Szkolenia oraz ewaluacji Szkolenia, na podstawie zgody udzielonej przeze mnie poprzez wypełnienie formularza zgłoszenia,
      3. odbiorcami danych osobowych mogą być w szczególności podmioty świadczące na rzecz IZFiA usługi księgowe, informatyczne, archiwizacji oraz obsługujące Szkolenie,
      4. dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do zrealizowania Szkolenia oraz dochodzenia i obrony przed roszczeniami tj. biegu ogólnych terminów przedawnienia roszczeń liczonych od dnia realizacji Szkolenia,
      5. uczestnik posiada prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przeniesienia danych,
      6. uczestnik ma możliwość wycofania zgody, przy czym wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania danych osobowych, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem,
      7. uczestnikowi przysługuje uprawnienie wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
      8. podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi uczestnictwo w Szkoleniu.

      Kontakt

      Szkolenie - certyfikaty

      Uczestnictwo w szkoleniu potwierdzone zostanie certyfikatem, który będzie mógł być wykorzystany w celu udokumentowania doskonalenia umiejętności zawodowych m.in. przez radców prawnych i adwokatów.

      Certyfikat będzie przesłany uczestnikom mailem w formacie PDF.