Aspekty regulacyjne ESG - nowe wymogi prawne dla zarządzających funduszami i aktywami
Bezpłatne Seminarium dla Członków IZFiA organizowane we współpracy z PWC Polska.
Seminarium odbędzie się w formie online. Zapisani uczestnicy otrzymają link do logowania się do pokoju szkoleń. Nie jest wymagane instalowanie dodatkowego oprogramowania, jak również hasła dostępu. Z sytemu można korzystać poprzez przeglądarkę internetową.
W ostatnich latach diametralnie na znaczeniu zyskują zagadnienia z zakresu ESG (Environmental, Social and Governance), czyli kwestie środowiskowe, społeczne oraz ładu korporacyjnego. Zmiany prawne na poziomie europejskim pokazują, że obszar ten będzie kluczowy dla rynku finansowego w najbliższych latach. W związku z działalnością prawodawczą organów UE zarządzający aktywami zobowiązani będą do wdrożenia szeregu nowych regulacji w ramach swojej działalności.
Dlaczego warto wziąć udział?
- Poznasz kluczowe dla podmiotów rynku finansowego regulacje z zakresu ESG, w tym SFDR jako akt wprowadzający ujawnienia z zakresu ESG dla sektora finansowego oraz akt delegowany do SFDR (RTS), regulujący obowiązki informacyjne od strony praktycznej,
- Dowiesz się, jakie zmiany z zakresu ESG wprowadzono do takich aktów prawnych jak Dyrektywa UCITIS, AIFMD, MIFID II oraz IDD (tzw. pakiet kwietniowy / sustainable finance package),
- Poznasz kryteria klasyfikacji działalności gospodarczej według Rozporządzenia ws Taksonomii oraz dodatkowe obowiązki informacyjne wprowadzane Taksonomią,
- Poznasz zmiany w raportingu niefinansowym, w tym jakie dane z zakresu ESG raportować za rok 2021 oraz planowane rozszerzenie obowiązków sprawozdawczych na mocy nowelizacji dyrektywy ws. raportowania niefinansowego (CSRD),
- Dowiesz się, jakie działania w kontekście dostosowania do wymogów ESG rekomendują eksperci prawni z zakresu ESG.
- Wprowadzenie do regulacji ESG
- Kluczowe akty prawne z zakresu ESG (obowiązujące i nadchodzące)
- Przedstawienie harmonogramu wejścia w życie wymienionych regulacji
- Wybór najważniejszych regulacji z punktu widzenia zarządzających aktywami
- SFDR
- Zakres podmiotowy i przedmiotowy rozporządzenia
- Kluczowe obowiązki wynikające z rozporządzenia
- Omówienie kluczowych kwestii dotyczących ujawnień dla zarządzających aktywami
- Taksonomia
- Zakres podmiotowy i przedmiotowy rozporządzenia
- Kryteria kwalifikacji działalności zrównoważonej środowiskowo
- Akty delegowane do Taksonomii
- Omówienie aktualnych interpretacji wybranych problemów prawnych Taksonomii
- Zmiany wprowadzone tzw. pakietem kwietniowym
- Zakres zmian projektu dyrektywy raportowania niefinansowego CSRD względem NFRD
- Nowe obowiązki wprowadzane przez akty delegowane zmieniające dyrektywy UCITIS
- Integracja ESG w systemie zarządzania
- Wyzwania i kształtujące się praktyki w zakresie wdrożenia wymogów ESG w obszarze zarządzania oraz sprawowania nad nimi nadzoru
- Plan działań w zakresie ESG
- Priorytety w zakresie wdrożenia wymogów ESG - rekomendacje PwC
- Priorytety w zakresie wdrożenia wymogów ESG - rekomendacje PwC
Prowadzący
Aleksandra Bańkowska
Aleksandra odpowiada za praktykę finansów i bankowości w ramach PwC Legal. Posiada ponad 15 letnie doświadczenie w doradztwie dla banków i instytucji finansowych. Jest wiodącym doradcą z zakresu ESG w grupach roboczych utworzonych przy Związku Banków Polskich, ds. zrównoważonych finansów oraz grupy ds. Taksonomii, wspierając w opracowaniu wyjaśnień interpretacyjnych dla sektora finansowego w zakresie wdrożenia regulacji ESG. Na co dzień wspiera instytucje finansowe we wdrażaniu ujawnień z poziomu podmiotu i produktu zgodnie z SFDR (w tym opracowania strategii ESG, kryteriów przyznawania kredytów zrównoważonych środowiskowo i związanej z tym oceny kontrahentów), obowiązków raportowych wynikających z Taksonomii i aktów delegowanych względem podmiotów podlegających NFRD (KPIs, w tym Green Assets Ratio), a także zmian wprowadzonych do dyrektywy MIFID II, Solvency II, IDD, UCITIS i AIFMD.
Łukasz Łyczko
Łukasz odpowiada za zagadnienia z zakresu prawa bankowego, ubezpieczeniowego oraz usług płatniczych. Doradzał wielu instytucjom kredytowym oraz finansowym w skomplikowanych projektach regulacyjnych dotyczących wdrożeń wytycznych i rekomendacji polskich i europejskich organów nadzoru. W charakterze eksperta doradza dla grup roboczych utworzonych przy Związku Banków Polskich, w tym grupy ds. zrównoważonych finansów oraz grupy ds. Taksonomii, wspierając w opracowaniu wyjaśnień interpretacyjnych dla sektora finansowego w zakresie regulacji ESG. W codziennej praktyce prowadzi warsztaty z zakresu metodyki wdrażania regulacji ESG m.in dla Estonian Private Equity & Venture Capital Association oraz zapewnia wsparcie regulacyjne przy wdrażaniu ujawnień ESG dla uczestników rynku finansowego.
Piotr Bednarski
Piotr, od 29 lat w sektorze finansowym, specjalizuje się w doradztwie dla banków w obszarze zarządzania ryzykiem, regulacjach ostrożnościowych i procesach transformacji banków, a także ESG jako czynników kształtujących nowe podejście do regulacji banków i zarządzania ryzykiem. Zrealizował wiele projektów w obszarze zarządzania ryzykiem, zgodności i tworzenia oraz transformacji banków.
Zanim dołączył do zespołu PwC, przez 16 lat pracował w NBP w obszarze nadzoru bankowego (Generalny Inspektorat Nadzoru Bankowego), a następnie w Urzędzie Komisji Nadzoru Finansowego, w okresie 2000-2008 na stanowiskach zastępcy dyrektora i dyrektora.
Dorota Hutny
Dorota posiada ponad 14 lat doświadczenia zawodowego w nadzorze finansowym oraz świadczeniu usług doradczych dla sektora finansowego. Specjalizuje się w zagadnieniach z zakresu nadzoru ostrożnościowego oraz wymogów regulacyjnych dla banków, w tym w zakresie zarządzania ryzykiem z uwzględnieniem czynników ESG, systemu kontroli wewnętrznej, ładu korporacyjnego oraz ujawnień.
Koszt i warunki uczestnictwa
Wydarzenie jest bezpłatne.
Szkolenie - warunki uczestnictwa od 1 stycznia 2021
WARUNKI UCZESTNICTWA W SZKOLENIU IZFiA (obowiązujące od 1 stycznia 2021 r., „Warunki Uczestnictwa”)
Organizator
Organizatorem Szkolenia jest Izba Zarządzających Funduszami i Aktywami („IZFiA” lub „Organizator”) z siedzibą w Warszawie przy ulicy Książęcej 4, 00-498 Warszawa, wpisana do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 223836, NIP 521-33-24-692, REGON 015899552.
Zgłoszenie i udział
- Warunkiem uczestnictwa w Szkoleniu jest prawidłowe zgłoszenie udziału, przez które rozumie się wypełnienie formularza zgłoszenia udostępnionego przez IZFiA i przesłanie go do IZFiA najpóźniej w terminie 3 dni przed datą Szkolenia.
- Formularz zgłoszenia wymaga podania co najmniej następujących danych uczestnika: imię i nazwisko uczestnika, stanowisko, adres poczty elektronicznej, telefon kontaktowy oraz danych podmiotu dokonującego płatności w zależności od tego czy jest nim uczestnik czy np. jego pracodawca: nazwa, adres, NIP.
- Liczba miejsc jest ograniczona i pod uwagę brana jest kolejność zgłoszeń.
- Poprzez zgłoszenie udziału uczestnik Szkolenia potwierdza, że zapoznał się z niniejszymi Warunkami Uczestnictwa oraz że jej akceptuje.
- Szkolenia IZFiA odbywają się: stacjonarnie w miejscu wskazanym przez Organizatora („Szkolenie stacjonarne”), za pomocą środków umożliwiających porozumiewanie się na odległość – platformy szkoleniowej wybranej przez IZFiA („Szkolenie zdalne”) lub w obu tych formułach łącznie („Szkolenie hybrydowe”). Informacja o formule Szkolenia jest publikowana przez IZFiA w momencie ogłoszenia zapisów na Szkolenie, przy czym IZFiA zastrzega sobie możliwość zmiany formuły w wyjątkowych sytuacjach, o czym poinformuje zarejestrowanych już uczestników.
- W przypadku Szkolenia stacjonarnego, poprzez zgłoszenie udziału Uczestnik zobowiązuje się stosować do wszelkich środków bezpieczeństwa, w szczególności sanitarnego, wskazanych przez Organizatora.
- W przypadku Szkolenia zdalnego, poprzez zgłoszenie udziału Uczestnik potwierdza, że posiada niezbędne narzędzia umożliwiające uczestnictwo w Szkoleniu tj.: komputer lub inne urządzenie elektroniczne z dostępem do Internetu, aktywne konto poczty elektronicznej oraz oprogramowanie, w tym przeglądarkę internetową, umożliwiające dostęp do platformy szkoleniowej IZFiA i udział w Szkoleniu. IZFiA nie ponosi odpowiedzialności za brak możliwości udziału w Szkoleniu, wynikający z problemów technicznych po stronie Uczestnika.
- Dane niezbędne do uzyskania dostępu do platformy szkoleniowej IZFiA i Szkolenia Organizator przekazuje uczestnikowi po dokonaniu weryfikacji zgłoszenia. Uczestnik zobowiązuje się do nieprzekazywania osobom trzecim danych dostępowych do platformy szkoleniowej IZFiA, bez uprzedniego uzgodnienia z IZFiA.
- Powyższe zapisy stosuje się odpowiednio również do Szkolenia hybrydowego.
Płatność
- Poprzez zgłoszenie udziału w Szkoleniu uczestnik zobowiązuje się do zapłaty wynagrodzenia z tytułu organizowanego Szkolenia, wskazanego przez IZFiA w informacjach o Szkoleniu. Kwota netto zostanie powiększona o należny podatek VAT według stawki obowiązującej zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa.
- Płatność wynagrodzenia za szkolenie odbywała się będzie na podstawie prawidłowo wystawionej przez IZFiA faktury VAT, przelewem na rachunek bankowy i w terminie na niej wskazanym. W tytule przelewu należy wskazać numer faktury VAT.
- Poprzez zgłoszenie udziału w Szkoleniu uczestnik akceptuje wystawienie i przesłanie faktury VAT w formie elektronicznej na wskazany przez siebie w formularzu zgłoszenia adres poczty elektronicznej, zgodnie z art. 106n ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz upoważnia Organizatora do wystawienia faktury VAT bez podpisu osoby upoważnionej do jej odbioru.
Rezygnacja / Odwołanie
- W przypadku rezygnacji z udziału w Szkoleniu, aby uzyskać zwrot opłaty z tytułu uczestnictwa w Szkoleniu, należy poinformować o tym Organizatora najpóźniej w terminie 5 dni przed datą Szkolenia za pośrednictwem poczty elektronicznej. Rezygnacja z udziału w Szkoleniu w terminie późniejszym niż na 5 dni przed datą Szkolenia lub nieuczestniczenie osoby zgłoszonej w Szkoleniu, nie będzie stanowić podstawy do żądania zwrotu opłaty z tytułu uczestnictwa w Szkoleniu od IZFiA.
- W przypadku braku możliwości uczestniczenia osoby zgłoszonej w Szkoleniu, można wskazać inną osobę jako uczestnika Szkolenia, o czym należy poinformować IZFiA najpóźniej w terminie 3 dni przed datą Szkolenia.
- IZFiA zastrzega prawo odwołania Szkolenia lub zmiany jego terminu w przypadku braku wystarczającej liczby uczestników lub wystąpienia innych istotnych okoliczności.
- W przypadku odwołania Szkolenia przez IZFiA, wniesione opłaty z tytułu uczestnictwa w Szkoleniu zostaną zwrócone, chyba że uczestnik w terminie 7 dni od dnia otrzymania informacji o odwołaniu Szkolenia poinformuje IZFiA za pośrednictwem poczty elektronicznej, że chce wpłacone środki wykorzystać w ramach płatności za inne Szkolenie IZFiA.
- Zwrot środków nastąpi bez oprocentowania i odsetek na rachunek bankowy, z którego dokonano płatności na rzecz IZFiA, najpóźniej w terminie 14 dni od dnia poinformowania o odwołaniu Szkolenia.
Prawa autorskie
- Wszelkie prawa autorskie, majątkowe i osobiste, do Szkolenia i materiałów dystrybuowanych w związku ze Szkoleniem przysługują Organizatorowi, bądź osobom prowadzącym Szkolenie we współpracy z Organizatorem. Uczestnik nie jest uprawniony do ich dalszego rozpowszechniania, bez uprzedniej, pisemnej zgody IZFiA.
- Uczestnik Szkolenia nie jest uprawniony do utrwalania dźwięku lub obrazu z jego przebiegu bez uprzedniej, pisemnej zgodny IZFiA. W przypadku dokonania takiego utrwalenia bez zgody, IZFiA może zażądać od uczestnika Szkolenia skasowania nagrania lub jeżeli zostało już rozpowszechnione, do zaniechania dalszego rozpowszechniania i usunięcia nagrania z nośników elektronicznych lub z sieci Internet, a także naprawienia związanej z tym szkody.
Dane osobowe
Poprzez zgłoszenie udziału w Szkoleniu uczestnik oświadcza, że został poinformowany, o tym że:
- administratorem jego danych osobowych jest Izba Zarządzających Funduszami i Aktywami z siedzibą w Warszawie, ul. Książęca 4, 00-489 Warszawa, poczta@izfa.pl, tel. 22 537 76 30,
- jego dane osobowe będą przetwarzane w celu organizacji i przeprowadzenia szkolenia przez IZFiA, dystrybucji materiałów i informacji dotyczących Szkolenia oraz ewaluacji Szkolenia, na podstawie zgody udzielonej przeze mnie poprzez wypełnienie formularza zgłoszenia,
- odbiorcami danych osobowych mogą być w szczególności podmioty świadczące na rzecz IZFiA usługi księgowe, informatyczne, archiwizacji oraz obsługujące Szkolenie,
- dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do zrealizowania Szkolenia oraz dochodzenia i obrony przed roszczeniami tj. biegu ogólnych terminów przedawnienia roszczeń liczonych od dnia realizacji Szkolenia,
- uczestnik posiada prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przeniesienia danych,
- uczestnik ma możliwość wycofania zgody, przy czym wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania danych osobowych, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem,
- uczestnikowi przysługuje uprawnienie wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
- podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi uczestnictwo w Szkoleniu.
Kontakt
- Informacja w sprawach szkoleń: Ewa Madej, emadej@izfa.pl, + 48 783 590 814.
- Informacja w sprawie faktur: Sylwia Kłosowicz-Jechowska, sklosowicz-jechowska@izfa.pl, +48 667 450 141.
Certyfikat
Szkolenie - certyfikaty
Uczestnictwo w szkoleniu potwierdzone zostanie certyfikatem, który będzie mógł być wykorzystany w celu udokumentowania doskonalenia umiejętności zawodowych m.in. przez radców prawnych i adwokatów.
Certyfikat będzie przesłany uczestnikom mailem w formacie PDF.